OLVASMÁNY: Józs 24,1-18: A Mózes örökébe lépő Józsue fontos pedagógiai eszközzel él. Szeretnek az emberek ellavírozni az igen meg a nem között, szeretik késleltetni az elköteleződést. Józsue összegyűjtötte Szichemben Izrael valamennyi törzsét és felszólította őket. Ha nem akartok egyértelműen az élő Isten útján járni és vissza-visszavágyódtok atyáitok bálványisteneihez, akkor térjetek egyértelműen oda vissza. Ha nem, akkor tegyétek egyértelművé, hogy mostantól az Úrnak szolgáltok és csak neki szolgáltok, ahogy én és házam népe már döntött, és csak az Úrnak szolgálunk. A gyónások többsége azért értéktelen, mert nincsen benne határozott döntés. A házasságok többsége azért ingatag, mert nem volt kipróbált és hiteles a döntés. Az emberek többsége azért jellemtelen, mert a gyermekkorban nem kaptak határozott felszólítást a jellem és jellemtelenség közötti egyértelmű állásfoglalásra. A partalanná vált hazudozás, a féligazságok hirdetése még a legmagasabb állami szinteken is azt mutatja, hogy hatalomra jutott valaki a szilárd jellem kialakulása nélkül.
SZENTLECKE: Ef 5,21-32: Nagy örömünkre ma is az efezusi levéllel ismerkedünk. S bizony, nem is csalatkozunk. Az engedelmesség terén nagyon sok ember súlyos kudarcot vall. Az engedelmesség ugyanis azzal kezdődik, hogy Istennek engedelmeskedünk. Ha ez nem megy, akkor nem megy sem a Tízparancsolat, sem az Egyház ötparancsa, sem az igazmondás, de legfőképpen nem megy az alázat. Enélkül pedig nincsen keresztény élet. Lehet, hogy valaki úgy tudja, ő csak a papnak való engedelmességet utasítja el, de ezzel az engedetlenség habituális jegyeit mutogatja. Egy középkori irat szerint (A Megnemismert felhője) elég, ha csak egyetlen erényben törekszünk a tökéletességre, mert akkor valamennyi erényben előre haladunk. Szent Pál az engedelmességet és a szeretetet csereszabatosnak mondja. Engedelmeskedünk annak, akit szeretünk és nem engedelmeskedünk annak, akit nem szeretünk. S ez is az Istennel való kapcsolatra megy vissza. Istent szeretem vagy a magam elköteleződés nélküli, bűnökhöz ragaszkodó „szabad” életét? A valódi istenszeretet és az ebből fakadó engedelmeskedés nélkül nem megy a hitvestársi szeretet, nem megy a gyermeknevelés, nem megy a keresztény élet, nem megy maga az élet sem. A magyar engedelmes szó etimológiája jelzi, hogy valakit el kell engedni, és ebben az állapotban a folyamatosság is lényeges. Amit el kell engednünk, az az életünk gőgje, s amiben folyamatosan meg kell maradnunk az az alázat. Hiszen az alázat egy folyamatos kérdezés: Biztos, hogy igazam van? Biztos, hogy semmin sem kell változtatnom? Biztos, hogy ez jó nekem? Biztos, hogy jó keresztény vagyok? Biztos, hogy így kell felépíteni az emberi kapcsolatokat?
EVANGÉLIUM: Jn 6,60-69: Folytatódik a nagy eucharisztikus beszéd. Még a tanítványok is méltatlankodtak, amikor azt látták, hogy Jézus nagyon komoly elköteleződést kér, nem lehet a felszínen lavírozni, kivárni, halogatni, Pató Pál uramozni. Ám lehet, hogy a döntés fájdalommal jár, de az így elkezdett életben egyre kevesebb lesz a fájdalom, míg a fájdalmas döntést elodázó életszakaszban egyre több lesz a zűrzavar, a harag, a csalárdság, a csalódás, és végül a hazugság. Szent Péter bölcsen látta ezt, és a döntés nélküli élet következményeitől jobban félt, mint attól a döntéstől, amelyben látszólag sok mindent fel kellett adnia. Uram, nehéz a döntés, salto mortálénak tűnik, de kihez menjünk, amikor az élet igéi nálad vannak.
Sokan gondosan és odaadóan gyűjtik a boldogság kellékeit, de eközben elfelejtenek boldogok lenni. Más pedig anélkül, hogy a kellékeket halmozná, egyszerűen „csak” boldog.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK:
ÚJSZÁSZ: augusztus 25. (vasárnap) 9.00: Varga, Zérczi és Lukácsi cs. élő és + tagjai; augusztus 26. (hétfő) 18.00: + Vidák Terézia gym.; augusztus 30. (péntek) 18.00: Halva fekvő testvérünkért: Klein Attila Béláné, sz: Sas Ilona; augusztus 31. (szombat) 18.00: A Rózsafüzér Társulat szándékára; szeptember 1. (vasárnap) 9.00: + Téglás József és f: Trepák Margit és + cs.tagok;
ZAGYVARÉKAS: augusztus 25. (vasárnap) 10.30: + Varga János (1. évf.), Kézér József és f: Dora Mária, Dora és faragó nagyszülők;
SZÁSZBEREK: augusztus 25. 18.00:
1. Az évközi 21. vasárnapot ünnepeljük. Jövő vasárnap, szeptember 1-jén lesz a Teremtésvédelem világnapja. Előtte szombaton várok segítséget a templom környékének takarításához, és egy táblát is elhelyezünk: „A Teremtésvédelem világnapjára rendbe tettük a templom környékét. Őrizzük meg szépnek.” Egyébként hirdetőtábla is készül a templom előtti térre, hogy már ott megjelenjen a templom belseje felé való szívélyes invitálás.
2. Hálás köszönet azoknak, akik az újszászi templomunk búcsúja méltó megünnepléséhez segítséget nyújtottak, akár a templom díszítésében és a hittantermi agapé előkészítésében, akár az ünnepi liturgia menetében, elsősorban gondolunk Szalai Edit sekrestyésre, Major Ádám kántorra, a kamarakórusra, valamint a Rómát frissen megjárt ministránsokra. Örömünkre szolgált, hogy az idei Orczy Andor-díjas Zagyvaparti Idősek Otthona szintén kis kamarakórussal csatlakozott az ünnepséghez. Ezúttal is gratulálunk a díjazottaknak.
3. Hamarosan kezdődik a tanév, a hitoktatás felelősségével. A Veni Sancte szentmisét Újszászon és Zagyvarékason szeptember 8-án tartjuk. Szászberekben szeptember 8-án templombúcsú lesz (Kisboldogasszony), este 6 órakor kezdődik az ünnepi szentmise. A Veni Sancte szentmisén ezúttal is lesz táskák megáldása és jelképes ajándékot is helyezünk az idei hittanosok táskájába. Szeretnénk, ha idén odafigyelő előkészítéssel és tehetséges lebonyolítással megerősödnének a havonkénti diákmisék. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a nyár folyamán szinte egyetlen gyermek sem tűnt fel a templomainkban. Erre jó lenne magyarázatot találni. Szeptemberben vagy októberben egy szülői fórumra hívom a hittanos gyerekek szüleit. Volt olyan egyházközség, ahol az egy alkalomból négy-öt lett, majd házasságrendezések, és új hívek a közösségben.
4. Szeptembertől kapjanak nagyobb jelentőséget az elsőheti szentségimádások. Csak ezek segítségével jelenhet meg újból a katolikus élet. A szentségimádás biztosítja azt az alázatot, amellyel tisztán látjuk cselekedeteink és gondolataink értékeit és hibáit. A szentségimádás gyakorisága és a keresztény életben való növekedés egyenes arányban állnak egymással. Minden keresztény közösségnek két bázisa van. Az első az a kisebb csoport, amelyik alázattal (vagyis Isten iránti engedelmességgel) élővé teszi az Evangéliumot, áldozatosan részt vesz az egyházközség liturgikus életében, és nem áll ellen a törvényes lelkipásztor iránymutatásainak. A másik egy nagyobb csoport, jószándékú és bizonyos fokig tartózkodó emberekkel, akik már elkülönülnek a hamis lelkű (öntelt és pöffeszkedő), romboló „keresztényektől”. Ők bármikor beljebb és közelebb jöhetnek Krisztus Egyházába, hogy ott megtalálják otthonukat. Sajnos, van egy harmadik csoport is, akik ítélkeznek és megszólnak, és úgy okoskodnak, hogy komoly deficittel rendelkeznek az okosság terén.
5. Énekpróba csütörtökön 18 órakor kezdődik a plébánián.
Ír közmondás: „Ha boldog akarsz lenni, ne házasodj meg. Ha mást akarsz boldoggá tenni, házasodj meg.” Ha sikerül mást boldoggá tenni, nagyobb boldogságra jutsz, mint amikor csak magadnak kerested azt.
A megszokásból keresztény, aki legfeljebb civil egyesületnek tudja elképzelni a kereszténységet – amit ő maga működtet –, éppúgy elhárítja magától az igazi kereszténység „idegesítő” kihívását, mint a kommunista. Sem ez, sem amaz nem akar szembesülni a maga választotta út sekélyességével.
|