A mai Igeliturgia mottója akár az is lehetne: Kevesebb beszéd, helyette több és igazabb cselekedet.
OLVASMÁNY: Iz 50,5-9: Ez egy igen szép és fontos messiási ének. Mintegy bemutatkozik előre az eljövendő Messiás. Jelzi, az emberek elutasítják majd, sőt a halálát is akarják. Hiszen egészen más módon és más szándékkal lesz közöttük, mint a Sátán. A Sátán az öntudatot hizlalja, hazudni rágalmazni, pletykázni tanít. A Messiás azonban arra mutat rá, hogy nincs még mit ünnepelni, mert az életünk számos hiányt és betegséget hordoz. Kéri az együttműködésünket, hogy ezekből kigyógyíthasson. Tudjuk, hogy Jézus azt sem rejtette véka alá, hogy aki a gyógyulás útját választja, éppúgy támadásoknak lesz kitéve, mint ahogy Őt is üldözték azok a farizeusok, akiknek a hamisságát leleplezte. Minden dicsekvő keresztény hamis keresztény. Csak az van Jézus hatása alatt, aki a bűnbánat, az alázat és a megtérés útját járja, mindenki más az ördöggel kvaterkázik.
SZENTLECKE: Jak 2,14-18: Jakab arról az emberről beszél, aki a keresztények közé sorolja magát, mégpedig meglehetősen előkelő helyre, de vagy nincsenek hitből fakadó cselekedetei, vagy éppenséggel a cselekedetei cáfolják azt, hogy ő valójában keresztény lenne. Milyen gyakran lebuknak a hencegő gyerekek: tudok angolul, tudok focizni, tudok programot készíteni. Aztán amikor be kell bizonyítani, jön a kopp. Hiába hirdeti valaki magáról, hogy ő a pápánál is jobb keresztény, gyermekei elhagyják az Egyházat, ha nem mutatta be nekik a hiteles, vonzó krisztusi életet.
EVANGÉLIUM: Mk 8,27-35: Péter ugyan megvallotta, hogy Jézust a Messiásnak tartja, de rögvest az is kiderül, hogy amolyan maga elképzelte Messiásnak. Amikor Jézus bemutatja a közeljövőben bekövetkező sorsát, Péter tiltakozik. Az ő messiás-képébe ez nem fér bele. Komoly gondok keletkeznek egy keresztény hitéletében, ha nem tisztázza a viszonyát Jézushoz. A keresztény élet megreked a legalacsonyabb szinten, ha egy hívő nem méri magát reálisan Jézushoz, és nem képes kimondani, nagyon kicsi vagyok őhozzá képest, ha nem képes kimondani, szinte még semmit sem tudok és értek abból, hogy Ő mit kíván tőlem. Nem bibliai Mártaként kell sürgölődnöm Jézus körül, hanem Máriaként kell a lábához telepedni és hallgatni őt. Sokszor azonban sem nem Márta, sem nem Mária, hanem gáncsoskodó farizeus a „keresztény”. Kiválogat Jézus tanításából néhány mondatot, azt kiforgatja, és hivatkozik rá. Eszerint pontozza a papot, hogy a prédikációban az ő füle szerint „jól beszélt-e”, vagy pedig figyelemre sem érdemes, amit mondott, netán azonnal meg kell támadni és vissza kell utasítani. Van, aki Jézussal szemben védi meg a saját istenképét, mégpedig azáltal, hogy alig figyel arra, amit Jézus mond. Látszólag a papot támadja és rágalmazza, de ezt csak azért teszi, hogy ne engedje saját közelébe az életét átvilágító, felforgató és leleplező Evangéliumot. Elegendőnek érzi, ha eljátssza a maga forgatókönyve szerint a maga által elképzelt keresztény szerepét. Az előadás pedig rendre nagyon gyengére sikerül. Nem véletlen, hogy amikor Péter csak az ő vágyait kiszolgáló, eviági jótevőként tudja elképzelni Jézust, az Úr olyan határozottan utasítja el a Sátánt, miképpen azt a pusztában tette anno. Aztán majd jön a szeretetre való rákérdezés is. Péternek még ekkor is rá kell ébrednie, hogy „hátulgombolós”.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
SZENTMISESZÁNDÉKOK:
ÚJSZÁSZ: szeptember 14. (szombat) 18.00: A Rózsafüzér Társulat szándékára; szeptember 15. (vasárnap) 9.00: + Molnár István (1. évf.), élő és + cs.tagok; szeptember 22. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: szeptember 15. (vasárnap) 10.30: + Molnár Istvánné sz. Lakatos Edit; szeptember 20. (péntek) 17.00: gym.: Borsányi Mihály;
SZÁSZBEREK: szeptember 15. (vasárnap) 18.00: (….)
1. Az évközi 24. vasárnapot ünnepeljük. Szombaton Szent Máté apostol ünnepe lesz.
2. Köszönet az adományokért, amelyeket a diákok megáldott táskáiba tudtunk elhelyezni.
3. A héten és a következő héten az énekkari szólampróbák csütörtökön lesznek 18 órától 19 óráig. Az a tervem, hogy havonta egy alkalommal a vasárnapi szentmise után a kamarakórus ötperces egyházzenei koncertet ad. Ilyenkor öt perccel rövidebb lesz a prédikáció. Ezt majd alkalmanként hirdetem. Az is szükséges lenne, hogy hetente egyszer olyan bibliaóra legyen a plébánián, amelyet minden alkalommal az „imádság iskolája” vezet fel. Csak azokkal szeretnék munkakapcsolatban maradni, akik megszerzik azt az imádságos lelkületet, amely képessé teszi őket arra, hogy többet hallgassanak és gondolkodjanak, mint beszéljenek. Ebből a körből teljesen ki kell tisztítani a rágalmat és a hazugságot. Ez az, ami megy! Ez csak elhatározás kérdése! Papi tapasztalatom mondatja: ALAPJAIBAN KELL MEGÚJULNI. Ha mindenkinek a jellemével és a szándékával tisztába jövök, megtartjuk a képviselő-testületi választást, az egyházi törvények szerint. Ez nem azt jelenti, hogy valami elitben gondolkodok. Az nagy baj lenne. Mindannyian rászorulunk Isten kegyelmére és megbocsájtó irgalmára. Azokat keresem, akik ezt az igazságot képviselik.
4. Elkezdődött az iskolai év. Kereszténységünk igazi fokmérője, hogy miképpen tudjuk a következő (ránk bízott!!!) generáció életébe jó példánk nyomán beleojtani a kereszténységet. Október 5-én lesz az az őszi hittanos délután a plébánián, amelyen felkészülünk a másnapi diákmisére is.
KATEKÉZIS
EGYHÁZ: Gyakran halljuk, hogy keresztény az, aki áldozatot hoz az Egyházért. Továbbá azt is, hogy a kereszténység közösségi életforma. Annak a szeretetnek a megélése, amely azt a közösséget formálja, amelyet az üdvösségben nyerünk el. Ez az agapé, a teljes életmegosztás, amikor mindenki jobban örül annak, hogy a másik ember elnyerte a létteljességét, mintsem, hogy csupán a saját üdvösségét ünnepelné. Senki sem üdvözülhet addig, amíg akárcsak egy emberrel szemben is rosszindulatot táplál. Ezeket tudni kell, amikor valamilyen képet szeretnénk kialakítani magunkban az Egyházról. Az üdvösség elnyerésének feltétele, hogy már itt a földön beleépüljünk abba a krisztusi Testbe, amelyben Isten gyermekeiként megéljük istenképiségüket és azt a másikban is meglátjuk. Az egyház bibliai szava: ecclesia. Ez a görög szó egybehívott népet jelent. Azonban származtathatjuk az „ek” és a „kaleo” szavakból is. Azt jelenti: kihívni. Kihívni egy kevésbé méltányos helyzetből valakit a neki megfelelő, őt felemelő helyzetbe. A II. Vatikáni zsinat így határozta meg az Egyházat: Az Istennel való bensőséges találkozásának és az egész emberi nem egységének a szentsége.
Mariay László: Elkerülhetetlen, hogy botrányok ne forduljanak elő, hiszen a Sátán köztünk jár-kel. Botrányok mindig lesznek köztetek, de jaj a botrányt okozóknak, mondja Jézus, amikor azt is hozzáteszi, aki gyermeket botránkoztat meg, jobb lenne neki, ha a tengerbe veszne. Azonban nem a mi dolgunk a botránkozás. Főleg akkor, ha a megbotránkozó éppúgy rejteget magában botránkozásra okot adó dolgot, mint az, akin botránkozik. Sőt, igen sokszor a szálka és a gerenda hasonlat is eszünkbe juthat. A beszélgető műsorokban másokon botránkozók azt sugallják magukról, hogy ők bezzeg tökéletesek. (Megjelent az Interneten egy nagyon intelligens levél, amely nem egy-két pap botrányán rágódik, hanem a sok száz hűséges magyar pap szolgálatát köszöni meg.) |