OLVASMÁNY: Bölcs 7,7-11: A fiatal Salamon király nem gazdagságot, hanem bölcsességet kért Istentő uralkodása kezdetén. Ezt meg is kapta. Aztán a gazdagság és a tobzódó jólét áldozata lett, s elveszítette a bölcsességet és a nép szeretetét. Minden szülőnek és minden nevelőnek, elsősorban a bölcsesség adományát kellene kérnie Istentől. A gyermekeket és a fiatalokat pedig a bölcsesség megszerzésére kellene ösztönözni: az eseményekből kiválogatni a lényeget, az ok-okozati összefüggéseket látni. Aki kellő önismeret és egyértelmű emberszeretet nélkül szeretne előre jutni, előbb rombolni fog, majd maga is a romok alá kerül. Az ószövetségi tanítás szerint a bölcsesség egyedül Istennél van, csak tőle lehet kérni.
SZENTLECKE: Zsid 4,12-13: Isten azért az egyetlen, aki megítélhet bennünket, mert ő az egyetlen, aki teljesen átlátja életünket, mindent tud rólunk. Előtte semmi sem marad rejtve. A pszichológia beszél a vak-Énről, a rejtett-Énről és az ismeretlen-Énről az emberrel kapcsolatban. Istennek nincsenek ilyen nehézségei. Tudja azokat a kelepcéinket, amelyekbe önhibánkon kívül kerültünk, amelyeket mások állítottak nekünk (neveltetés, a korszellem inváziója), tudja, hogy mely bűnünkért kell személyes felelősséget viselnünk. Isten pontosan különböztet a hiba és a bűn között, a vétlen és a vétkes butaság között, a fel nem róható ismerethiány és a felelőtlenség között. A zsigerből ítélkező ember olyan, mint a vadon legelésző állat, ami elveszíti minden tudását azzal kapcsolatban, hogy számára melyik a mérgező és melyik a gyógyító növény. Jézus leszögezi, az ember felett ítélkezni csak az Isten jogosult.
EVANGÉLIUM: Mk 10,17-30: Jézus először leszögezi, hogy egyedül az Isten jó. Ezért minden ember számára ő a vonatkozási pont. „Legyetek tökéletesek, mint mennyei Atyátok” – mondja egy helyen. A dicsekvő ember megspórolja ezt az igényes felismerést, és igen alacsonyra teszi a jóság kritériumait. Önmagát nevezi ki a jóság etalonjának. Aztán felsorolja Jézus azokat a bűnöket, amelyek szükségszerű velejárói az Istentől elszakadt életnek. Ne kételkedjünk abban – Jézus sem teszi meg –, hogy igazat mond az ifjú, amikor közli: mentes az élete ezektől a bűnöktől. S jön a felszólítás: add el mindenedet és úgy kövess engem. Ezt nem képes megtenni az ifjú. Fiatal kora miatt nyilvánvaló, hogy a hatalmas vagyont örökölte, s az ebből fakadó jólét fogva tartja őt. Minden embernek van olyan vétlen, megörökölt terhe, amelyhez ragaszkodik, s amely akadályozza őt az igazi gazdagság felismerésére és annak megélésében. Sőt minden kor felállítja azt a kelepcét a maga korszellemével, amelyből ki kell jönni ahhoz, hogy a jelen korlátjai között ne veszítsük el életerőnket, bölcsességünket, valójában: önmagunkat. Jézus ahogy ránézett erre a gátolt fiatalemberre, megkedvelte őt. Ez biztató. Jézus kedveli azokat, akik önhibájukon kívül vergődnek egy mások által felállított kelepcében. Nem ítélkezik, hanem jelzi, hogy a vagyon öncélú felhalmozása nem ad boldogságot, azonban az emberek felé forduló szeretetszolgálat igen. Vannak aztán olyan céltalanságok az életünkben, amelyekről mi tehetünk. Ilyen a harag, a gőg, a viszálykodás, az önzés. Ilyen az élet hazugsága, amikor nem azok vagyunk, akiknek láttatjuk magunkat. Ezeket a kelepcéket mi magunk állítjuk fel saját magunknak. Vannak olyan látszat-gazdagságaink (Patyomkin-erényeink), amelyeket hazugságból építettünk fel. Ezek előbb-utóbb összeomlanak és maguk alá temetnek minket. Jézus azt közli végül Péterrel, hogy az értékek hierarchiájának tetején Isten van. Aki végcélnak tekinti a földi kötelékeket, nem fogja megélni léte kibontakozását. Például legfőbb kincsének a gyermekét tekinti, de az alapvető kincstől, Istentől „megóvja” őt. Súlyosan csalódni fog. Jézus hív, követnünk kell őt.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: október 13. (vasárnap) 9.00: (….); október 19. (szombat) 18.00: a Rózsafüzét Társulat szándékára; október 20. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: október 13. (vasárnap) 10.30: Bendo Imre – Székelyfalvi Ilona 60 éves házassági jubileumi áldás; október 14. (hétfő) 17 óra: + Fuksz József (4. évf.), + Selmayer István (35. évf.), és neje + Mühlbauer Jolán (6.évf.); október 20. (vasárnap) 10.30: + Dóra Józsefné szül. Gál Mária (5. évf.);
SZÁSZBEREK: október 13. (vasárnap) 17 óra: (….)
1. Az évközi 28. vasárnapot ünnepeljük. A következő vasárnapon a missziók számára országos gyűjtést tartunk templomainkban. Pénteken Szent Lukács evangélista ünnepe lesz.
2. Október 27-e után az esti szentmisék egy órával korábban kezdődnek.
3. Mindenszentek ünnepén (november 1-je) vasárnapi miserendet tartunk. Sírszentelések: Újszász: november 1-jén 15-16 óráig; Zagyvarékas: november 2-án 15-16 óráig; Szászberekben: november 3-án 15.30-tól 16 óráig. A sírszentelésnek nincsen térítési díja. Azokat a sírokat szenteljük meg elsősorban, ahol a síremlékek ebben az évben készültek el vagy lettek felújítva. November 2-án, halottak napján 16 órakor Zagyvarékason, 17 órakor Újszászon lesz szentmise. 18 órakor Újszászon a temetőben (rossz idő esetén a templomban) lucernáriumot tartunk.
4. Megnyílik a lehetőség katolikus szertartással a templomunk kriptájának előterében lévő kolumbáriumban az urnás temetések számára.
5. A hozzánk is egyre jobban begyűrűző halloween-szokás egészen más értelmet ad a halál utáni létnek, mint amelyet Jézus feltárt nekünk. Jó döntés, ha a keresztény családok távolságot vesznek ettől, és nem figurázzák ki azt, amit Mindenszentek ünnepén és Halottak napján lélekben kellő méltósággal átélhetünk. 1992-ben találkoztam először Kanadában a Halloween napi bohóckodással. Ott a keresztények ebből kimaradtak.
KATEKÉZIS
AZ IMÁDSÁGOS LELKÜLET: Imádságos lelkület csak annál a kereszténynél található, aki igyekszik a Miatyánknak mind a hét kérését őszintén, belső azonosulással mondani. Imádságos lelkület egyenlő az alázatos, Jézusra őszintén figyelő lelkülettel, az állandó önvizsgálattal. Vajon az Evangélium mutatta úton járok? Jézus azzal bátorítja tanítványait, hogy kérésünk meghallgatást nyer, ha hittel és imádsággal kérik az ő nevében az Atyát. Miért következtetnek sokan oda, hogy nem nyertek meghallgatást, holott imádkozva Jézus nevében kérték az Atyát, ráadásul mindezt erős hittel tették. A feltételek valamelyike, de legtöbbször mindegyike hiányzott. Valóban az Atyát kérték vagy egy maguk által elképzelt Istent, mert még nem vették a fáradtságot, hogy Istent a maga mivoltában megismerjék. S tényleg Jézus nevében kérték? Maradéktalanul elfogadják Jézust úgy, ahogy az Evangélium bemutatja nekünk? S valóban imádság az, amit annak vélnek? Imádkozni keresztény módon csak az képes, aki a megtérés vágyával, a megtérés folyamatában él. Mit jelent ez? Nincsenek előre kész válaszai. Ha valaki a prédikációban csak azt hajlandó meghallani, amit ő előzetesen hallani akart, ha valaki csak azt képes kiolvasni a Szentírásból, amit előzőleg belemagyarázott, ha valakit semmivel sem tud meglepni Jézus, akkor nem imádkozik, hanem magát győzködve vagy magát áltatva monológot mond – saját magának. Kegyelmi élete megfeneklett. Aki el van telve önmagával, aki például úgy hiszi, hogy érti a világ problémáját, és az a probléma – felfogása szerint – csak rajta kívül létezik, az az ember ebben az állapotában nem tud krisztushívő módon imádkozni. Jézus az imádsággal kapcsolatosan is azt mondja, hogy vegyünk példát a gyermekekről. Csakhogy. A jelen világ rengeteg ADHD-s gyermeket produkál. Ám ez is egy jel: valamit nagyon nem jól csinálunk. |