OLVASMÁNY: MTörv 6,2-6: Már az ószövetségi „főparancs” is a szeretetben jelölte meg az emberi élet kibontakozásának egyetlen útját. Szeresd Uradat, Istenedet. Isten szeretetében fokozatos növekedésünk van. Akiben növekszik az Isten iránti szeretet, az egyre inkább rátalál a valódi imádság isteni adományára. A valódi imádság egyik alapja a helyes istenkép. A valódi imádság nem az, amihez csak szükséghelyzetben folyamodunk. A valódi imádság gyümölcse, hogy felismerjük a Szentlélek késztetéseit. A valódi imádsággal nem fér meg semmilyen gőgös öntelt akarat. A valódi imádság segít abban, hogy csak átgondolt, bölcs döntéseket hozzunk. A valódi imádság gyökereiben tépi ki a pletykát és a sanda feltételezéseket, hiszen gyógyítja a beteg lelkületet. A valódi imádság növeli az emberszeretetünket és a felelősségtudatunkat.
SZENTLECKE: Zsid 7,23-28: Az ószövetségi papok egy vallást tartottak életben. (Ma is nagyon sok keresztény nagy öntudattal életben tartja a saját különbejáratú vallását, de ennek vajmi kevés köze van Jézushoz.) Az ószövetségi papság nem tudta adni az embereknek azt, amire nagy szükségük volt és amire vágyakoztak. Mert ez nem más, mint az Isten. Az ószövetségi papság családi hagyományként maradt fönn, és inkább szakma volt, mintsem Isten meghívására adott válasz. Mutasd meg nekünk az Atyát, és ez elég lesz nekünk – kérlelte Jézust Fülöp apostol. Jézus nem az eget nyitotta meg egy pillanatra, hogy oda betekinthessen Fülöp és Tamás, hanem önmagára mutatott: Ha engem látsz, látod az Atyát. Jézus szolgálata messze fölülmúlja az ószövetségi papság szolgálatát. Az újszövetségben súlyos válságba kerülhet az a pap, aki „szakmának” tudja a papságot és nem isteni meghívásnak tekinti, hogy Jézus nyilvánulhasson meg az ő liturgikus megszentelő szolgálata által. Ha a pap önmagát képviseli, elveszett, vagy ószövetségi hivatalnokká válik.
EVANGÉLIUM: Mk 12,28-34: Úgy tűnik, hogy az írástudó nem vizsgáztatni akarta Jézust, hanem egy mély lelki beszélgetést kezdeményezett. Bizonyosságot is keresett azzal kapcsolatban, amit talán sejtett már: kell lennie egy olyan parancsnak, amely mágnesként vonzza a többit. Nem jó, ha elveszünk a sok parancs közepette és nem látjuk a fától az erdőt, nem világlik ki a lényeg. Egyre gyakrabban hallom zsidó családoktól, hogy a vallással nem foglalkoznak, azonban a hagyományokat, mint identitásuk részét erősen megtartják. De ez ott van sok keresztény életében is. „Nem érdekel, mit mond a pápa, mit kér a püspök, mit akar a pap, én csak azt teszem, amit a családunkban megszoktam.” Jézus többet kér tőlünk: a szeretetben való folyamatos megújulást, az állandó önvizsgálatot, a tetteink következményeinek gondos és okos elemzését. Az iskolás gyerekekkel gyakran előfordul, hogy nem látják értelmét annak, amit tanulnak, így aztán nagy belső ellenállással, kényszeredetten viszonyulnak az adott tantárgyhoz. (Olykor valamennyihez.) Ha nem látjuk az értelmét az evangéliumi életnek, akkor mással szórakoztatjuk magunkat. Nehézséget okoz az a közhiedelem is, hogy a kereszténynek tökéletesnek, azaz szentnek kell lennie. Csakhogy a két fogalom köszönőviszonyban sincs egymással. Görög örökség a tökéletesség eszményének kultusza. A keresztény életszentség azt jelenti, hogy talán bukdácsolva, talán bűnökkel is megterhelve, de folyamatosan Isten felé haladok. Aki a tökéletesség illúzióját keresi, elfelejt szeretni. Pedig csak a szeretetben van emberi fejlődés.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
SZENTMISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: november 3. (vasárnap) 9.00: + Földi János (24. évf.), f: Kelemen Terézia (13. évf.), élő és + hozzátartozók; november 10. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: november 3. vasárnap) 10.30: (….);
SZÁSZBEREK: november 3. 17.00: + Orosz Kálmán Róbert
1. Az évközi 31. vasárnapot ünnepeljük. Kedden lesz Szent Imre herceg ünnepe. A zagyvarékasi templom búcsúját november 10-én tartjuk.
2. A kamarakórus próbája kedden 17 órakor kezdődik a plébánián.
3. Novemberben lehet jelentkezni a tavaszi elsőáldozásra. Újszászon és Zagyvarékason elsőáldozók azok lesznek, akik a ministrálás szolgálatát vállalják, így mutatják meg, hogy a Jézussal való szeretetkapcsolatot komolyan gondolják. A keresztség az Egyházban való születést adja, az elsőáldozás pedig az Egyházban való élet megtartásának az útját mutatja.
4. Ugyancsak novemberben lehet jelentkezni a 14. év feletti fiataloknak bérmálási felkészítőre. Ez a plébánián lesz legalább három jelentkező esetén.
Olasz katekizmus: A bérmálás minden egyes hívő számára ugyanaz, mint ami az első pünkösd lett az Egyház számára. A bérmálás szentségét ne formáljuk át utolsó kenetté.
KATEKÉZIS
BÚCSÚ: A búcsú rendkívüli alkalmakhoz és helyszínhez kötött rendkívüli kegyelmi ajándék az Egyház közvetítésével Istentől azoknak, akik lelki közösségben vannak Jézussal és az Egyházzal. A búcsú a már megbocsájtott bűnök ideig tartó (visszamaradó) hatásának az enyhítése vagy eltörlése. A tisztítóhelyen azok vannak, akik már elnyerték a bűnbocsánatot, de még az Egyház segítségére szorulnak, hogy az isteni szentség végtelen szépségébe és örömébe beléphessenek. De nem csupán a halottjaink számára, hanem saját magunknak is nyerhetünk búcsút. Például egy nagyon problémás életszakasz után megtörtént az életgyónás, Isten meg is bocsájtott, de az emlékek nyomasztó, szégyenérzetet keltő zavarával még élhet az ördög. A búcsú megakadályozza az ördög mesterkedéseit. A búcsú tehát rendkívüli kegyelem, illetve annak elnyerésére irányuló hívő cselekvés, amely helyszínhez és alkalomhoz kötött.
KÜLÖNÍTÉLET: A halálunk pillanatában eldől, hogy miképpen leszünk jelen az örök életben: Isten színelátásában, örök boldogságban vagy Isten nélküli örök boldogtalan magányban. A boldog örök élet kétféle módon érhető el. Szentként közvetlen módon megérkezünk Istenhez, vagy a tisztítóhely közbejöttére is szükségünk van. Nem Isten dönt, hanem ma magunk döntünk sorsunk felett. Ha valaki egész életében elutasította Istent és nem szolgálta embertársait, és ebben a halála pillanatában is kitart, akkor a kárhozatot ő maga választotta. Sem üdvözülni, sem elkárhozni nem lehet véletlenül, csak nagyon tudatosan, saját szabadakarati döntéssel. |