OLVASMÁNY: Dán 12,1-3: Dániel próféta életét és jövendöléseit a róla elnevezett ószövetségi könyv tartalmazza. A babiloni fogságban a tehetséges ifjú írnoki tisztségig vitte, a királyi udvar hivatalnoka lett. Valószínűleg teljesen végig élte a babiloni fogság hatvan évét. A könyv második részében, látomásaiban és a jövendöléseiben négy birodalmat említ. A negyediknek az uralkodója végzi a legnagyobb pusztítást felfuvalkodottságában. Mindent felforgat és mindent megváltoztat, ami az emberek biztonságához tartozott. Minden jót rombol és azt ígéri, hogy ezzel majd a legjobbat készíti elő. Holott Istentől elszakadva csak a romlás terjesztője lehet. Az igazak nagy szorongattatást élnek át. Azonban ekkor érkezik Mihály arkangyal és megszabadítja azokat, akik be vannak írva az élet könyvébe. (Máris tegyem fel magamnak a kérdést: Be vagyok írva az élet könyvébe? S tudom, hogyan lehet bekerülni ebbe a könyvbe?) Azon a végső napon feltámadnak a föld porában lévők örök ragyogásra vagy örök gyalázatra. (E szöveg alapján ad tanítást Szent Pál a feltámadásról az első Tesszalonikai levélben.) Dániel prófétát az iszlám is tiszteli, tehát tanítását átveszik, sírját az iráni Szuzában keresik fel.
SZENTLECKE: Zsid 10,11-18: Az ószövetségi papnak nem volt hatalma és képessége a bűnök eltörlésére. Ezt csak az igaz, örök főpap tudta megtenni, azaz Jézus Krisztus. Anélkül a bizonyosság nélkül, hogy a bűntől meg lehet szabadulni, és hogy a bűn fogságából van menekülés, nem tudna az ember pozitív életet élni. Minden mindegy alapon rombolna. Jézus mennybemenetele előtt apostolaira bízta az oldás-kötés hatalmát. A szentgyónásban a pap Jézus megbocsájtását közvetíti azoknak, akik éppen a szentgyónásukkal igazolják, hogy az apostoli egyházhoz tartoznak, és fontosnak érzik, hogy az Egyház javát szolgálják. A gyónás ugyanis az Egyházzal való kiengesztelődést is jelenti, vagyis azt, hogy újra az Egyház kegyelmi erejét gyarapítom imáimmal, istendicséretemmel. Keresztény az, aki az Egyház javára van és nem a kárára. Hiszen ősi iránymutatás: Egyház nélkül nincsen üdvösség. (Extra Ecclesia nulla salus) Aki tudja, hogy szabadításra szorul, és Jézustól kéri a szabadítást, biztos, hogy helyesen él, rátalált az igaz útra és az üdvösség vár reá.
EVANGÉLIUM: Mk 13,24-32: Maga Jézus beszél arról, hogy végső időben nagy elpártolások lesznek, sokakat félelem tölt el és gyötrelmek, kétségek között élnek. Ez azonban mintegy végső próbatétele és lehetősége az igazaknak. Amikor az istentelen hatalmak tobzódnak, akkor jön a döbbenetes fordulat, Isten hatalma és dicsősége váratlanul megjelenik a világban. Jézus a fügefa példáját állítja elénk. Ha levelet hajt, közel a nyár. Ha a jövendölésben leírtakat tapasztaljuk, közel a végítélet. Jézus többször figyelmeztet bennünket, hogy ne éljünk érzéketlenül, figyeljünk a jelekre, kontrolláljuk az életünket és legyünk éberek, készségesek a jóra. Vajon, mit jelent az, hogy nem múlik el ez a nemzedék, amíg mindez be nem következik? Elszámolta magát Jézus? Valami megváltoztatta a tervet? Szó sincs róla. Amiről Jézus beszél, azt minden nemzedéknek, illetve minden embernek valamiképpen át kell élnie. Ha valaki olyan „ügyesen” él, hogy kikerül minden gyötrelmet és fájdalmat, és nem gondolkodik el a Nyolc boldogság igazságtartalmán, nem tapasztalja meg saját esendőségét és gyöngeségét, sohasem érzi azt, hogy valamit rosszul tett, nos az nagy veszélyben van az üdvössége tekintetében. Az „életművészeknek” valószínűleg azt mondja Jézus az utolsó ítéleten: ennyi volt a jutalmatok. Akik pedig másoknak a gyötrelmeket okozták, megadja, hogy egy örök életen át egymást gyötörjék.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: november 16. (szombat) 17.00: + Bakó József (13. évf.), Bakó és Barta nagyszülők; november 17. (vasárnap) 9.00: + Szabó János és f: + Lakatos Margit, Szabó és Lakatos nagyszülők; november 24. (vasárnap) 9.00: + Vasas József, Német szülők, lányuk: Erzsébet, Teréz, Bernadett, valamint Adorján Mária és testvére, Anna;
ZAGYVARÉKAS: november 17. (vasárnap) 10.30: (….);
SZÁSZBEREK: november 17. (vasárnap) 17.00: (….)
1. Az évközi 33. vasárnapot ünnepeljük. Ma van a Betegek világnapja.
2. Jövő vasárnap Krisztus Király vasárnapjával zárul a „B” egyházi év, és kezdődik az új, a „C” év (Lukács-év), a karácsonyra lelkileg felkészítő adventtel. Hálaadást is végzünk az elmúlt egyházi évért. Jövő vasárnap a karitász javára történik gyűjtés a templomainkban. Advent első vasárnapja után roráté miséket tartunk. Hétfőnként Zagyvarékason, szerdán Szászberekben, pénteken Újszászon. A roráté misék 6 órakor kezdődnek. Célja, hogy lelkileg felkészüljünk karácsonyra, megerősödjünk az Egyházhoz való hűségünkben, és engeszteljünk azokért, akik eltávolodtak az Isten Házától. Az idei év nálunk is és a világban is riasztó, nem kívánatos dolgokat hozott felszínre. Az idei karácsonytól reméljük azt, hogy tartósan visszafordítja ezt a folyamatot.
3. Az újszászi templom Orczy-kriptájának előterében urnafalak vannak. A napokban már lesz oda temetés. Mások számára is felkínáljuk ezt a lehetőséget, azoknak, akik katolikus temetés kérnek. Egyes urna 25 évre megváltva: 200.000 Ft. Két egymás melletti urna (pl. házaspárok részére): 350.000 Ft. Temetés kapcsán a regisztrációs díj: 20.000 Ft, az egyházi temetés: 35.000 Ft. A kolumbárium látogatása irodai időben lehetséges, illetve a szentmisék előtt fél órával már lehetőséget biztosítunk. Az évfordulós misék azt jelzik, hogy megújítjuk azt a kérésünket, amellyel egykor a gyászmisében az Egyház közbenjáró oltalmába ajánlottuk halottunkat.
4. A kripták a temetőnkben visszaállíthatatlan állapotot és súlyos természetkárosítást hoznak létre, mintegy örökmegváltás kapcsolódik hozzájuk. (Örökre berendezkednek a kriptát építők az egyházi ingatlanon.) A továbbiakban csak akkor engedélyezzük a kripta kialakítását, ha a kérelmezők – később meghatározandó – jelentős összeget ajánlanak fel a temető fejlesztésére (utak, bozótirtás, parkosítás, kerítés, urnafal építés stb.) Ezt az összeget a plébánia gazdasági tanácsa kezeli. Tavasszal még egy kaput nyitunk a temetőnk Szabadság tér felé eső sarkánál, hogy a terület karbantartását (szemét elszállítása, bozótirtás) megkönnyíthessük.
KATEKÉZIS
ANGYALOK: Valamennyi vallásban szerepet kapnak az angyalok. Olyan szellemi létezők, akiknek nincsen testük. Az ószövetség tud az angyalokról, Jézus nyomán az apostoli iratok is többször hivatkoznak rájuk. Már az ókorban kidolgozták a keresztény teológusok a Biblia támpontjai alapján az angyaltant. A bukott angyalok szembe fordultak Teremtőjükkel és megtagadták az Isten szolgálatát. Erre késztetik az embereket is. A jó angyalok kilenc karát említi az ókori keresztény teológia. A kerubok és a szeráfok Isten dicsőítését végzik és Isten dicsőségét visszatükrözve borítják fénybe a mennyországot. A hét főangyal (arkangyal) közül a Biblia hármat nevesít: Mihály, Gábor, Ráfael. (A többiek az apokrif iratokban jelennek meg.) Végig kísérik az emberi történelmet. Az őrzőangyalok azt teszik, amit a bukott angyalok megtagadtak: segítik az embereket. A bibliai szövegek szerint Jézus az angyalok kíséretében érkezik közénk az utolsó napon. Az angyalok kilenc karában ott vannak azok, akik az utolsó ítéleten kapnak fontos szerepet amellett, hogy ők is az örök, szent liturgiát végzik Isten közelében. Ők az örök dicsőség és szépség mellett az örök hatalmat is megjelenítik. Kérhetjük imáinkban az őrangyalunk, továbbá a főangyalok és az angyali karok közbenjárását. Az angyalokat a litániákban és az Úrangyala imában említjük. Máriát az angyalok királynéjának is nevezzük.
|