OLVASMÁNY: Dán 7,13-14: Dániel az egyik utolsó próféta az ószövetségben. Életét a babiloni fogság idejére teszik, de a Dániel könyve kétszáz évvel később alakul ki. Ekkor igen közel van már a Messiás eljövetele. Az elmúlt héten láttuk, hogy az ószövetségben Dániel adja a legpontosabb tanítást a feltámadásról. Leírja látomását a négy vadállatról, amelyek a négy egymást követő, igazságtalanságot terjesztő, de hatalmasat bukó birodalmakat személyesítik meg. Beszél aztán egy olyan birodalomról is, amely egyetlen népet sem igáz le, viszont mindenkinek a javára lesz. Bizonyára az Egyházat vizionálja. A mai szövegrészben pedig a felhőkön át érkező Emberfiáról ír, aki minden hatalmat megkap az Atyától. Ez a hatalom azt jelenti, hogy benne és általa kinyilvánul a teljes igazság. (A földi uralkodók hatalmát nem az igazsággal való kapcsolatuk adja, ezért buknak nagyot sorra.) Aki közeledik hozzá, azaz Jézushoz, annak élete igazzá válik, hamissá viszont annak, aki távolodik tőle. Sokan gondolják úgy, hogy nincsen jelentősége az életükben az igazságnak. Elegendő, ha kikaparják maguknak a gesztenyét. Ilyeneket mondogatnak: én rendelkezem a testem felett, én határozom meg, hogy milyen hazugság mögé rejtőzöm, az a lényeg, hogy én érvényesüljek, én, én, én. Az utolsó ítéleten azonban az IGAZSÁGhoz való viszonyunkról kell vallanunk. Az Egyház nem beprogramozni akar bennünket, hanem abban segít, hogy szívünk és értelmünk egyre inkább megnyíljon az igazság keresésére és befogadására. Az Egyház nem akarja, hogy vallással helyettesítsük a Jézussal való élő kapcsolatunkat.
SZENTLECKE: Jel 1,5-8: A jelenések könyve is arról a Jézusról beszél, aki megkerülhetetlen az ember számára. Gyakran halljuk és hangoztatjuk, hogy az ember Isten képmása. Hogy ez a képmás ne torzuljon el a felismerhetetlenségig, az a Jézushasonlóságunkon múlik. Ő tehet bennünket Isten országának tagjaivá és papjaivá. Ez azt jelenti, hogy Ő az abszolút SZEMÉLY, az egyetlen valódi gazdagítója, lényegadó formája a mi személyiségünknek. Önmagát, sőt életét adja nekünk, hogy ez megtörténhessen. A mi emberi természetünk, sőt az egész anyagvilág vajúdik – írja Szent Pál –, amíg újjá nem születik a Jézus által kiáradó kegyelemben. (Ugye, a kegyelem: Isten élete bennünk.)
EVANGÉLIUM: Jn 16,33-37: Pilátus úgy fölényeskedik Jézussal, mint az emberek többsége, sőt számos keresztény is, amikor erősebbnek gondolják magukat Istennél. Korrigálják, kijavítják szelektálják őt. Kimondva-kimondatlanul számos ember azt vallja, hogy Isten felsőbbségét nem kell elfogadni az életében. Pedig ez a felsőbbség egyre feljebb emelne bennünket, ha engednénk. Igen sokan elhanyagolják gyermekük hitnevelését, és ezzel kiszolgáltatják őket saját maguknak. Az embernek ugyanis egy igazi ellensége van, saját maga, ha elszakad Istentől. A hitet nagyon gondosan kell elültetni a gyermek lelkébe. Amit ültetünk, az hajt ki. A legtöbb ember máshol keresi az erőt, mint ahol az valójában megtalálható. Az ember azzal, hogy szereti a hatalmat, rendesen vissza is él vele. A hatalommal való visszaélés azért rémisztő, mert megfoszt attól a szabadságtól, amely az igazság lelkes kutatójává tesz. Azonban azt is mondhatjuk, hogy az embernek van egy olyan hatalma, amely valóban hatalom, mégis nagyon vonakodva élünk vele. Ez pedig a szeretet, a megbocsájtás, mások nagylelkű szolgálata, az IGAZSÁG előtti meghajlás és annak befogadása. Ez olyan hatalom, amely egyedüli módon képes jótékonyan megváltoztatni a világot.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: november 24. (vasárnap) 9.00: + Vasas József, Német szülők és lányaik Erzsébet, Teréz és Bernadett, valamint + Adorján Mária és testvére Anna; november 25. (hétfő) 17.00: gym: Kanalas Csaba; november 30. (szombat) 17.00: + Vidák Józsefné (2. évf.); december 1. (vasárnap) 9.00: + Varga Józsefné, sz: Kókai Mária (20. évf.);
ZAGYVARÉKAS: november 24. 10.30: (….);
SZÁSZBEREK: november 24. 17.00: (….)
1. Krisztus Király vasárnapja van. A karitász javára országos gyűjtést tartunk templomainkban. Jövő vasárnap már advent első vasárnapja lesz. Advent első vasárnapja után Zagyvarékason hétfőn, Szászberekben szerdán, Újszászon pénteken lesz roráté szentmise reggel 6 órakor. A roráté szentmise segít abban, hogy ne alakuljon át családunkban a karácsony Jézus nélküli világi hívsággá, hanem megmaradjon annak a kegyelmi forrásnak, amely nagyon-nagyon fontos nekünk. A roráté mise jelzi, hogy valóban Jézust várjuk. Ne feledkezzünk el a szentgyónásról sem.
2. Advent első és második vasárnapján tartós élelmiszer adományokat gyűjtünk a rászorulók részére. Az adományokat a sekrestyébe vagy a plébániára lehet hozni.
3. Szombaton, november 30-án várom az újszászi és az Újszászon lakó Kolping iskolás gyerekeket 15 órára a plébániára. Készülünk az adventi ünnepélyes gyertyagyújtásra, amely az adventi vasárnapi miséken lesz és karácsonyi pásztorjátékot kezdünk tanulni. Akik idén elsőáldozók szeretnének lenni, azoknak elengedhetetlen, hogy az adventi és karácsonyi templomi eseményeken részt vegyenek. Nem azért van elsőáldozás, mert annak lennie kell minden évben, hanem azért, mert vannak olyan gyermekek, akiknek a katolikus nevelése mellett mélyen elköteleződtek a szülők. (Tizennégy éves kortól a fiatal a saját döntése és felkészülése alapján lehet elsőáldozó.) Az elsőáldozás kezdete annak, hogy magasabb, tudatosabb szintre vittem a Jézussal való kapcsolatomat, és őrá bízom az életemet.
Berta Tibor tábori püspök: A kereszténység nem vallás, hanem életforma. Mi azonban gyakran visszafejlesztjük vallássá, melyben aztán nem Jézushoz, hanem a megszokott vallási külsőségekhez ragaszkodunk. A kereszténység túllépi a vallás nyújtotta megszokást és állandóságot (hagyományt). Isten számos eszközzel tud kiütni bennünket ebből a meddő kényelemből, hogy elkezdődjön életünk valódi történése, elkezdődjön életünk nagy kalandja Jézussal.
KATEKÉZIS
KRISZTUS KIRÁLY ÜNNEPE: Az ünnep előzménye, hogy XIII. Leó pápa 1899-ben a 20. század királyává nyilvánította Jézust. Sorra szűnnek meg a királyságok és az első világháború után már csak a szabadkőműves királyi dinasztiák maradnak fenn. Jézus nem ilyen király. Az én országom nem ebből a világból való, mondta Pilátusnak. A Biblia többször királyként említi Jézust. Az ószövetség Messiás királyról beszél, a Biblia végén, a Jelenések könyvében az isteni világot helyreállító, igazságot hirdető királyként jelenik meg. XI. Piusz pápa 1925-ben, a szentévben hirdette ki Krisztus király ünnepét. Ő a Mindenszentek előtti vasárnapra tette, a II. Vatikáni zsinat óta pedig az egyházi év utolsó vasárnapján ünnepeljük. A pápa szándéka az volt, hogy amikor annyiféle ideológia akart uralkodni a világban és főleg az emberi lelkeken, akkor egyértelművé tette: az abszolút hatalommal egyedül Jézus bír a teremtett világ rendjének megőrzésében és az emberek feletti ítélet tekintetében. |