OLVASMÁNY: Iz 62,1-5: Izajás a remény és a vigasztalás prófétája. Nevének jelentése is beszédes: megszabadít az Úr vagy Jahve a szabadulás. Nem úgy vigasztal, mint sokan mások azzal a sztereotip mondattal, hogy majd csak lesz valahogy, s ezzel már le is rázták magukról a bajban lévőt. Mindig megmondja, hogyan lesz. Nem támaszt könnyű, csalóka reményt. Nem ígér többet, mint azt, hogy a sorsunk rajtunk múlik. Isten megszabadít, ha teret adunk neki az életünkben és együttműködünk az ő kegyelmével. Izajás a választott nép reményét a Megváltó felé fordítja akkor, amikor már-már elveszni látszik minden. Egyetlen hatékony túlélési stratégia van, remény a reménytelenségben is. Ábrahámnak, az ősatyának az élete ezt példázza. A Megváltó biztosan el fog jönni, hirdette Izajás. Igen, az idők teljességében. Nekem is készülni kell a saját időm teljességére. Az én időm teljessége akkor kezdődik, amikor Jézust befogadom az életembe. Ekkor kezdem valóban élni az én életemet. Isten a legbiztosabb pont. Ha hiszem, hogy ő van, s engedem, hogy a Szentlélek építse fel bennem az istentudatot, akkor nem fogyhat el a reményem. (A napokban hallhattunk egy riportot. Az anya két MSA-s, multiszisztémás atrófiás gyermekét gondozza. Látja fokozatos leépülésüket. Mit mondott? Isten erre a csatatérre állított, jó harcos leszek. Ahogy veszítik az életfunkciójukat, azt meggyászolják és örömmel élik a maradékot. Ebben segítem őket. Miért mosolygok mindig? Van szegényeknek elég gondjuk, ne okozzak még többet én is.) Ugye, az idei szentév mottója: a remény zarándokai.
SZENTLECKE: 1Kor 12,4-11: Mindaddig elégedetlen lesz valaki a sorsával, és egyre idegesebben fogja keresni a túlélési stratégiákat, amíg fel nem ismeri, hogy milyen karizmát, vagyis milyen küldetést kapott ajándékba Istentől. Milyen szánalmas jelenség az az ember, aki nem ismeri fel a korlátjait és olyan dolgokat erőltet, amelyek közelébe ő nem juthat. S eközben nem veszi észre a még értékesebbet, amivel viszont rendelkezik. Milyen szánalmas az az ember, aki extra öltözködésével akar kitűnni, mert nem hisz abban, hogy ő enélkül is jelentős. Milyen szánalmas az az ember, aki nem tudja szeretni és elfogadni magát egyedi és természetes valójában, ezért elkezdi átszabatni magát. Ma már egyre több ember folyamatos önátalakítási kényszerben él. S ha már elfogadná magát, értékes alkotó életet élne, belső békével és lelki örömmel. Vajon milyen karizmát kaptam a Teremtőtől, amivel szolgálnom kell? Mihelyst felismertem, a valóban értékes életemet tudom élni. Van azonban egy olyan karizma, amely a legfontosabb és amelyet mindenki megkapott: ez a szeretetben élés nagy művészete. Sok minden miatt kizárva maradhat ez a csodálatos karizma az életemből, de súlyos fogyatékosságokat és betegségeket gyógyíthatunk magunkban és másokban, ha mindent megteszünk azért, hogy a szeretet képessége visszatérjen.
EVANGÉLIUM: Jn 2,1-11: Jézus első csodája a kánai menyegzőn történik. Elgondolkodunk, mégpedig jogosan: csoda kell ahhoz, hogy valaki házasságra képessé nevelődjék, hogy jól tudjon párt választani, érvényes legyen a házasságkötése és valóban életet gazdagító legyen a házassága? Igen, csoda kell hozzá, vagy másképpen mondva: Jézus jelenléte kell hozzá. Azzal, hogy Jézus csodát tesz Kánában, megáldja két fiatal házasságát. Ennek a két fiatalnak a házassága megáldható volt Jézus részéről. Mindent meg kell tennünk, hogy gyermekeink úgy házasodjanak, hogy az megáldható legyen Jézus részéről. Több egyéb mellett két nagyon nyomasztó dolog terheli különösképpen a papi életemet. Negyven éve egy ismerős lány, volt hittanosom üzent a szegedi kórházból, hogy látogassam meg és adjam fel neki a betegek szentségét. Nem vettem komolyan, nem siettem. Meghalt a szentség nélkül. A másik nyomasztó élményem, hogy a Szentföldön a kánai templomban azt mondtam egy egri csoport tagjainak, hogy aki nem szentségi házasságban él, az ne jöjjön házasságmegerősítő áldást kérni. Jézus helyett akartam dönteni. Jogot alkalmaztam s nem szeretetet. Azóta tudom, hogy minden eset külön elbírálást kap Isten részéről.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: január 19. (vasárnap) 9.00: + Dalmadi Jenő János (4. évf.), Dalmadi Jenő (1. évf.)
ZAGYVARÉKAS: január 19. (vasárnap) 10.30: Nagy Zoltán (2. évf.), valamint Kocsis Imréné szül: Jánosi Mária (20. évf.), Kocsis Imre (15. évf.), élő és + cs.tagok
1. Az évközi 2. vasárnapot ünnepeljük. Ma kezdődik az ökumenikus imahét. Mottója: Hiszed-e ezt? Hiszed-e azt, amit az Egyház áthagyományozott neked Jézusról, és akarsz-e aszerint élni? Gyakran hallok vitát arról, hogy melyik a helyes mondat: Hiszem az Egyházat vagy hiszek az Egyháznak? Mindkét formula helyes, sőt az egyik fontosabb, mint a másik. Jövő vasárnap lesz Isten Igéjének vasárnapja. Ezt valamikor Szentírás vasárnapjaként ünnepeltük és októberben tartottuk. Mint régen, most is kihelyezhető a Szentírás az oltár közelében ezen a napon.
2. Bár a karácsonyi időszak elmúlt, a templomok karácsonyi díszítését Gyertyaszentelőig, február 2-ig nem kell elbontani. Idén hosszú lesz a farsang. Hamvazószerda március 5-én lesz.
3. A bérmálkozásra készülőknek minden második héten pénteken van foglalkozás az újszászi plébánián 17 órai kezdettel. Most pénteken tartottuk az első összejövetelt. Ez alapján négy fiatal készül az idén bérmálkozásra. Hárman újszásziak, egy pedig szászbereki. (Ha valakivel időpontot egyeztetek, arra nem jön el, és utólag sem hív fel, vele a továbbiakban nem foglalkozom. Ez esetben ugyanis hiányzik az a személyes elköteleződés és elhatározás, ami elengedhetetlen.)
4. A templomi (szentségi) házasságkötésre legalább három hónappal korábban, a keresztelésre a tervezett időpont előtt legalább két héttel jelentkezzenek a fiatalok.
5. Ha valaki a temetőben gyakorlatilag elbonthatatlan, betonozott kriptát szándékozik létrehozni, az örökmegváltásnak számít és a továbbiakban 200 ezer forintot tartozik befizetni egy alapba, amely a temetőben létrehozandó urnafal és szóróparcella építésére lesz felhasználva, illetve parkosításra, és kerítésépítésre. A nem, vagy csak rendkívüli költséggel elbontható kriptákat elsősorban az M és az L parcella szélén lehet kiépíteni. Oda tavasszal külön kapubejáratot építünk, mert ez a két parcella átgondolatlanul és zsúfoltan lett kialakítva, szükség van arra, hogy kétfelől lehessen megközelíteni.
6. A templomunk Orczy-kriptájának előterében lévő urnafalnál már elkezdődtek a temetések. Azok élhetnek ezzel a lehetőséggel, akik katolikus temetést kérnek és nagyra értékelik, hogy elhunyt szeretteikkel mintegy eucharisztikus közösségben maradnak. Katolikus hívek az Egyházra is rábízzák halottjaikat, és ezt minden évfordulós szentmisével megerősítik. Az Egyház a szentek erejével jár közbe az elhunytakért. Egy urnahely megváltása 25 évre 200 ezer forint, két egymás mellett lévő urna együttes megváltása (pl. házaspár részére) 350.000 Ft. Temetés alkalmával a regisztrációs díj 20 ezer forint, a temetési szertartás 35.000 Ft. (Természetesen nem kell fizetni a temetőüzemeltetőt és az egyéb temetési költségeket.)
Mariay László: A hagyományos falusi kultúrában azt vallották, hogy a legnagyobb baj, ami érheti a gyermeket az, ha hitetlenné válik. Ma az, ha nem elég „ügyesen kaparja ki magának a gesztenyét”. A morál – amely csak hosszú távon igazolja magát – teljesen feleslegessé vált. Úgynevezett „pedagógus” háborgott azon a rádióban, hogy az etika és a hittan miatt van olyan sok órájuk a gyerekeknek, s emiatt lesznek nagyon fáradtak. Az viszont tény, hogy a hittannak és az etikának az a tanítási módja, ahogy az iskolában történik, tényleg feleslegessé teszi azokat. Mintha egy szakiskolában csak elméleti oktatás folyna, de a gyereknek senki sem mutatná meg, hogyan kell a szakmai fogásokat elsajátítani. Mintha sohasem vennék kézbe azokat a szerszámokat, amelyekkel majd dolgozniuk kell. Mintha az énekórán sohasem énekelnének, zenét sohasem hallgatnának, csak a kottát nézegetnék. Ha valaki azt mondja, hogy ennek van értelme, akkor nem tudja, hogy mit beszél.
|