OLVASMÁNY: Neh 8,2-10: Nehemiás héber ember létére a perzsa királynak, Artaxerxesznek a főpohárnoka volt. Amikor a babiloni fogságból hazatérhetett a népe, kérte a királyt, hogy ő is velük tarthasson és segítse az élet újra indulását Jeruzsálemben és Júdeában. Tizenkét év után visszatért a babiloni király udvarába, Szuzába. Meggyőzte a népet, hogy először a templomot építsék meg és vegyék körül védőfallal. Szorgalmazta a szombat szigorú megünneplését, a templomi istentisztelet visszaállítását. A nép zokogásban tört ki, amikor a templomot felszentelték és a Tórát újból felolvasták. A megtérést gyakran kíséri zokogás az embereknél. Siratják életük elherdált, értéktelen idejét és megrendülnek az Isten irgalmától, amely mintegy életre támasztja őket. Nehemiás kormányzó Ezdrás pappal együtt arra biztatja a népet, hogy ünnepeljenek, mert van ok az ünneplésre. Sőt vonják be az ünneplésbe mindazokat, akik a maguk erejéből erre nem képesek.
SZENTLECKE: 1Kor 12,12-30: Szent Pál mindenki számára érthető képpel szemlélteti, hogy a keresztségben egy olyan testnek a tagjai lettünk, amelyben mindenki egy cél érdekében működik együtt a test többi tagjával. Az emberi test minden sejtje, szövete és szerve a test életben tartását végzi, s eközben biztosítják maguk számára az életerőt. Az a keresztény, aki által a Test (az Egyház) egészségesen és hatékonyan működik. Sokszor nem is a keresztényt keressük, hanem azon emberek kis közösségét, akik nem hazudnak nem káromkodnak, nem rágalmaznak és nem a saját felfuvalkodottságukat mutogatják. Csak ezek tudnak kereszténnyé válni. Ahhoz, hogy a Test értékes tagjai legyünk, fel kell ismernünk Istentől kapott karizmánkat és azt minden erőnkkel ki kell bontakoztatnunk. A világ mást ért karizma alatt, mint a Szentírás. A világ egyéni képességre gondol, amikor karizmát említ: zenei, művészeti, intellektuális adottságot, talentumot. A keresztény ember karizma alatt olyan lelki adományt ért, amely jobb emberré teszi és mások szolgálatába állítja őt. Prófétálás, tanácsadás, gyógyítás, bölcsesség a fontos döntésekben, erények felismerése stb.
EVANGÉLIUM: Lk 1,1-4, 4,14-21: Sok település számon tartja, ha úgynevezett híres ember származik körükből. Így volt ezzel Názáret is. Érdeklődéssel hallgatták Jézust, akiről az a hír járta, hogy nagy hatású rabbi. Amikor Izajás könyvéből felolvas, és a messiási kor kezdetét bejelenti, mindenki lelkesedik. Mindaddig, amíg ki nem jelenti, hogy a messiási kor akadályozói a választott nép gyermekei. A messiási kor eljövetelének lehetünk akadályozói és lehetünk elősegítői is. S ahogy atyáik ellenálltak a prófétáknak úgy fognak tenni a jelenlévők is. Már Jézus fogadásában is megjelent egyfajta akadékoskodás. Felszólítják őt: orvos, gyógyítsd magadat! Vagyis tedd közöttünk is azokat a csodákat, amelyeknek híre eljutott hozzánk, s akkor elnézzük azt, hogy jelentéktelen származású vagy. S főleg, ne támassz közöttünk erkölcsi igényeket. Jézus közmondásra közmondással válaszol. Ez annyira találó, hogy fékevesztett harag szállja meg őket. Rendre találkoznak ma is a papok a názáreti helyzettel. Fékevesztett harag szállja meg azokat, akik már kialakították a könnyített kivitelű kereszténységet a maguk kedvtelésére, és azt a pap nem hajlandó ünnepelni, sőt néven nevezi a képmutatást. A világban lehet ügyeskedni, tehetségtelenül előre haladni. A lelki életben azonban semmiféleképpen sem. S itt nem csak a magunk bőrét visszük a vásárra, hanem a következő generációk bőrét is. A világ rendje már csak ilyen, hogy a gyermekeknek szükségük van a hit dolgában nagyon tisztán látó és bölcsen élő nagyszülőre és szülőre. A hitetlenség nem egyéni passzió. Gyermekeink, unokáink lelkével játszunk. A pap személyét érintő támadások igazából a szentségimádásra a hétköznapi parancsolt ünnepekre szóló meghívás elutasítását legalizálják, a Tízparancsolat semmibevételét, az Egyház iránti kötelesség elhárítását.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK ÚJSZÁSZ: január 26. (vasárnap) 9.00: (…); február 2. (vasárnap) 9.00: A Zakar család élő és + tagjaiért: lányuk, + Julianna, vejük, + József, valamint a Viola cs. élő és + tajaiért;
ZAGYVARÉKAS: január 26. (vasárnap) 10.30: + Nagy Zoltán (2. évf.); valamint: + Kocsis Imréné, szül. Jánosi Mária (20. évf.), Kocsis Imre (15. évf.), élő és + cs.tagok;
SZÁSZBEREK: január 26. (vasárnap) 17.00: + Tóth Joachimné sz: Törőcsik Irén (5.), élő és + cs.tagok; február 2. (vasárnap) 17.00: + Bene László (3), élő és + cs.tagok.
(Minden szentmisének van szándéka. A szándék az, ami írott vagy szóbeli formában közzé lett téve, vagy a pap a szívében (in pecto) hordozza. A szándékot a Jóisten akkor is tudomásul veszi, ha a szentmise elején az figyelmetlenségből nem lett felolvasva.)
1. Az évközi 3. vasárnapon az Isten Igéjének vasárnapját ünnepeljük. Egy hét múlva, február 2-án Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe lesz. (Jézus bemutatása a templomban) Gyertyaszenteléssel kezdődnek a szentmisék. A hívek által hozott gyertyákat megszenteljük. Balázsáldás február 9-én lesz mindhárom templomunkban.
2. A Zagyvaparti Idősek Otthonánál fenntartó váltás lesz. A görögkatolikus egyház fogja működtetni. A butaságokat hallgatva jeleznem kell, hogy a római és a görögkatolikus egyház teljes közösségben van. (Ellentétben a református vagy evangélikus egyházzal.) Kölcsönösen gyónhatunk, áldozhatunk egymásnál, belátásunk szerint teljesíthetjük vagy itt vagy ott a vasárnapi szentmise kötelezettségünket. Természetesen továbbra is fenntartom a havi szentmiséket, hogy azok az idősek, akik egész életükben csak a katolikus egyházzal találkoztak, továbbra is a megszokott imáikkal és énekeikkel dicsérjék Istenünket és adjanak hálát Jézusnak.
3. Kedden 17 órakor kóruspróba, pénteken 17 órakor hittanóra lesz a plébánián a bérmálkozásra (felnőtt keresztelésre) készülőknek.
Hálásak vagyunk a kamarakórusnak, mert éneklésre ösztönöznek bennünket, és igényes kórusművekkel szolgálják a liturgiát, amikor nincsen jelen kántor a szentmisén.
Nagy felháborodás keletkezett azon hír hallatán, hogy a Szejmben van egy törvényjavaslat, miszerint az állam tiltsa meg a 18 év alatti gyerekek gyóntatását. A felháborodóknak jeleztem, hogy ezt mindenféle törvény nélkül gyakorolják már azok a magyar „katolikus” nagymamák, akik a szükségesnél sokkal kevesebbet tesznek azért, hogy unokáik a szentségi életet elkezdjék. Az újszászi hajdanvolt katolikus családokban az iskolás korú gyermekek kilencven százaléka hittan helyett etikára jár, és szinte egyetlen iskolást sem látok a templomban. Nekem nem az a dolgom, hogy misézzek és temessek, hanem az, hogy a hitben való megmaradás útját megmutassam. De úgy nem megy, ha egy tucat helyi „keresztény” celebritás megpuccsolja az Egyházat, kialakítják a maguk külön bejáratú kereszténységét, és szétszedik magukat a méregtől, ha azt a pap nem támogatja. Úgy gondolják, hogy nekik nem kell támogatniuk a pap lelkipásztori igyekezetét, de a papnak jelen kell lennie, az ő templomon kívüli civil egyesületi csoportjukban. Gondolom, első szóra megérti, aki akarja, hogy a pap nem lehet tagja egyházon kívüli civil egyesületnek, viszont meghívott vendégként, nem tanácskozási joggal jelen lehet. A katolikus Egyház nem lehet tagja az ENSZ-nek és szervezeteinek, az Egyházak Világtanácsának stb. Megfigyelői státuszban van jelen, mert nem rendelheti alá magát egy világi szervezet szabályzatának. A római nuncius az Egyházat, mint erkölcsi jogi személyt képviseli az adott ország diplomáciai testületében, ahol e különleges státusza miatt a diplomáciai testület doyenje igen sok demokratikus országban. A katolikus papok nem keverendők össze a református lelkészekkel. Náluk még az államegyházi szerepvállalás is természetes. |