ÚJSZÁSZI
PLÉBÁNIA


Templomok:
Szászberek, Kossuth u. 25.
Zagyvarékas, Szabadság tér
Újszász, Szent István tér
HÍREK PROGRAMOK MISEREND KÉPTÁR KÖZÖSSÉGEK KAPCSOLAT
NAPI EVANGÉLIUM
2025. február 8.
szombat

Aranka névnap
Abban az időben az apostolok visszatértek Jézushoz, és beszámoltak mindarról, amit tettek és tanítottak. Ő így szólt hozzájuk: "Gyertek ti is, (menjünk) a pusztaságba egy magányos helyre, hogy pihenjetek egy kicsit!" Mert olyan nagy jövés-menés volt ...

HÍREK


Évközi 4. vasárnap - 2025. február 2. - Urunk bemutatása (Gyertyaszentelő Boldogasszony)
2025. február 1.

OLVASMÁNY: Mal 3,1-4: Ezúttal Malakiás tanúskodik arról, hogy miképpen várta Izrael szent maradéka a Messiást, miképpen képzelték el az Ő eljövetelét. Minden hamisság lelepleződik, az igazság kinyilvánul. A választott nép reménye nem álmodozás volt. Tudták, hogy amit várnak, annak szükségszerűen be kell következnie. Ami eddig rosszul működött, annak a helyére kell zökkennie, mert másképpen semmi értelme sincs az életnek. Az ókor nagy birodalmai mind elbuktak, mert nem az igaz Istent tisztelték, hanem a maguk kreálta „igazságot” követték. S ebben a történelmi forgatagban egy kis nép mindent túlélt és fennmaradt. Talán Kölcsey Himnusza is eszünkbe juthat.

SZENTLECKE: Zsid 2,14-18: Az angyaloknak az ember teremtése után volt még egy hűségpróbájuk. Akkor a jó angyalok azáltal lettek jó angyalok, hogy örömmel vállalták az ember üdvösségének a szolgálatát. A második hűségpróba akkor jött el, amikor Jézus nem őket, a mindig hűségeseket karolta fel, hanem a hűtlen embert, s ez a jó angyalok boldogságát nem megtörte, hanem még inkább fokozta. Jézus megtette azt, amire az angyalok nem voltak képesek: olyannyira azonosult az ember sorsával, hogy megtestesült és test-vér közösséget vállalt az emberrel. Így, mint egy nemes rügy beoltásával ismét termékennyé tette a meddővé vált emberi életet. Ez a „nemes rügy” mindannyiunk lelkébe beojtódik a keresztség révén és életképesen fejlődik az Egyházban, az Eucharisztiával táplálva.

EVANGÉLIUM: Lk 2, 22-40: Számos kisgyermek bemutatása történt naponta a jeruzsálemi templomban. Mózes törvénye szerint az elsőszülött fiúgyermeket a születést követő negyvenedik napon a templomban Istennek kellett felajánlani, s ha nem Lévi törzséből való volt, akkor mindjárt áldozati adománnyal ki is kellett váltani. Leánygyermeket a 66. napon kellett elvinni a templomba. Ez a folyamat egyben az édesanya rituális tisztulása is volt, ezt követően ismét jelen lehetett a társadalmi és a vallási élet minden szintjén. Amikor Jézust bemutatják a templomba, az agg Simeon és Anna próféta asszony is a Szentlélek sugallatára a Messiást ismeri fel benne, a Szabadítót, Istennek azt a kiválasztottját, aki a világ világosságaként jött közénk. Simeon milyen szabadításról beszél? Milyen szabadításra volt szüksége a választott népnek? Ádám és Éva története kapcsán ismerjük, hogy az emberiség elveszítette létének azt a nagyszerűségét, amelyet önerőből már nem szerezhet vissza, csakis Isten kegye révén részesülhet ismét benne. Ebben a legyengült és megromlott létállapotában az emberiség nagyon sok keserűséget, kudarcot, félelmet gyűjtött össze. S ez nem csökkent, csak növekedett. A próféták mégsem egy végső nagy összeomlásról, hanem egy közeledő nagy szabadulásról jövendöltek. A szent maradék küldetése volt, hogy fenntartsa és éltesse ezt a reményt. E szent maradékhoz tartozott Simeon és Anna. Igaz életet éltek, ezért megkaphatták azt a kiváltságot, hogy megláthatták és felismerhették az Üdvözítőt. Az ószövetségi szövegekből az tűnik ki, hogy a Messiást a nép várta. Az egyént az a nép fogja boldogítani, amelyet majd a Messiás vezet. a Messiás elérkeztéig pedig azok a cselekedetek tették igazzá az egyént, amelyek óvták és őrizték a nép és a Teremtő szövetségkötését. Az ószövetségi gondolkodás egy részét tovább viszi a kereszténység, amikor azt vallja, hogy az Egyház az a nép, amely a megkereszteltek életét óvja, vigyázza és az Üdvözítőt közvetíti. Azonban a keresztények tudják, hogy a „nép” megkapta a Szabadítót, akit ki-ki a maga lelkébe is be kell, hogy fogadjon. Mígnem nagy békével kimondhatja: Most már elbocsájthatod Uram, szolgádat, mert látják szemeim az én Szabadítómat.

 

 

EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI


MISESZÁNDÉKOK:

ÚJSZÁSZ: február 1. (szombat) 17.00: + Vámos László (1. évf.); február 2. (vasárnap) 9.00: A Zakar család élő és + tagjaiért: + lányuk, Julianna, + vejük József; a Viola család élő és + cs.tagjaiért;

ZAGYVARÉKAS: február 2. (vasárnap) 10.30: (….);

SZÁSZBEREK: február 2. (vasárnap) 17.00: + Bene László (3. évf.), élő és + cs.tagok; február 9. (vasárnap) 17.00: + Major Istvánné sz: Rapi Anna (2. évf.), élő és + cs.tagok, valamint: + Szarvák Zoltánné sz: Németh Ildikó (2. évf.), élő és + cs.tagok

 

1. Február 2-án, negyven nappal Jézus születése után Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe van: Jézus bemutatása a templomban. Simeon a világ világosságának mondta Jézust. Ez a világosság mindannyiunk lelkében felgyullad a keresztség révén. Ezért ősidőktől fogva a megkereszteltek, a megvilágosodottak megszentelt gyertyát kaptak. Jövő vasárnap a szentmisék végén Balázsáldás lesz.

2. A szebasztai (ma Törökország) vértanú püspöke, Szent Balázs a tizennégy segítőszent egyike.

3. Február 17-én, hétfőn 18 órakor lesz az újszászi plébánián az összevont zárszámadási és költségvetési közgyűlés. Még ezúttal is a plébános által kiválasztott alkalmi bizottság ül össze, akik azonban az alapját adhatják a leendő képviselő-testületnek, hiszen ők mutattak szíves készséget a plébániák javáért való munkálkodásban, a plébánossal való együttműködésben. Újszászról három hölgy és három férfi, Zagyvarékasról három férfi és egy hölgy, Szászberekből egy hölgy és egy férfi alkothatja azt az alkalmi testületet, amelynek felállása egyházjogi előírás. Ők elvileg az Egyházközséget (plébániát) képviselik. Jelenleg azonban településeinken gyakorlatilag még vagy már nem léteznek a plébániák. A plébánia amely nem egy történelmi képződmény, hanem élő, aktív jelenvalóság az Egyház egyértelmű normái szerint.

4. Bérmálási felkészülés, felnőtt keresztelési felkészülés minden második pénteken 17 órakor az újszászi plébánián. Kamarakórus-próba keddenként 17 órakor az újszászi plébánián.

5. Elsőáldozási előkészület Újszászon, a plébánián péntekenként 15 órakor. Február 14-én kezdődik. Az első alkalomra feltétlenül jöjjön el valamelyik szülő is. Szászberekben az elsőáldozási előkészület helyét és időpontját az iskola hirdeti.

 

Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe Szent II. János Pál pápa kezdeményezésére a szerzetesi életért és a megszentelt életért való imanap is. Az Egyház ezen a napon imádkozik valamennyi szerzetesrendért és a megszentelt élet közösségeiért. Simeon és Anna prófétaasszony mintegy követendő mintát adnak mindazoknak, akik Jézus hívását hallják, hogy a világ vonzásából kiszakadva hűséges és odaadó evangéliumi szolgálatot végezzenek. Minden kereszténynek tudnia kell, hogy csak a folyamatos imádság biztosítja azt az istenkapcsolatot, amelyben emberlétünk kiteljesedik.

 

Ha az évközi 4. vasárnapot ünnepelnénk és nem Gyertyaszentelő Boldogasszonyt, akkor a szentlecke Szent Pál Szeretethimnusza lenne. (Az elmúlt vasárnap a karizmákról tanított, amelyek közül a legkiemelkedőbb a szeretet.) Az emberben alapvetően két belső hajtóerő van, a becsvágy és/vagy a szeretet. A gonosz lelkek a becsvágy potméterét tekerik fel minél jobban, a jó angyalok a szeretetét. A becsvágy türelmetlen, féltékeny, kérkedő, kevély, tapintatlan, bosszúálló, haragtartó, hazugságot kedvelő. A szeretet türelmes, jóságos, nem féltékeny, nem kérkedik, nem is kevély, nem a maga javát keresi, megbocsájtó, örül az igazság győzelmének.

 

BEMUTATKOZÁS
Az Újszászi Római Katolikus Egyházközség a Váci Egyházmegye Püspökségéhez tartozik
TEMPLOMOK

IMA, HITTAN, LELKISÉG
Hitünk megnyilatkozásai
ANYAKÖNYVI HÍREK
Keresztelés, házasságkötés, temetés