ÚJSZÁSZI
PLÉBÁNIA


Templomok:
Szászberek, Kossuth u. 25.
Zagyvarékas, Szabadság tér
Újszász, Szent István tér
HÍREK PROGRAMOK MISEREND KÉPTÁR KÖZÖSSÉGEK KAPCSOLAT
NAPI EVANGÉLIUM
2025. június 2.
hétfő

Kármen és Anita névnap
Amikor az utolsó vacsorán Jézus elmondta búcsúbeszédét, tanítványai megjegyezték: "Most nyíltan beszélsz, nem hasonlatokban. Most elismerjük, hogy mindent tudsz, és nincs szükség rá, hogy valaki is kérdezzen. Ezért hisszük, hogy Istentől jöttél." Jéz...

HÍREK


Húsvét 5. vasárnapja - 2025. május 18.
2025. május 17.

OLVASMÁNY: ApCsel 14,21-27: Szent Pál és Barnabás, valamint az első misszióban részt vevő többi tanítvány számára kirajzolódik az egyházszervezés irányadó mintája. Ahol befogadják az Evangéliumot, ott a közösség számára – miután hitben és imádságban megerősödtek – kézrátétellel elöljárót adnak. Jézus is kézrátétellel választotta ki az apostolokat, és ők is hasonlóképpen adták tovább a szent küldetést. Fontos adat az is, hogy a kiválasztás előtt együtt böjtöltek és imádkoztak, hogy a Szentlélek mutassa meg, kiben fog működni a közösség összetartására és a növekedésére. Szent Jusztínusz arról is tudósít, hogy a keresztség felvétele előtt is a keresztelendő és a közösség együtt böjtölt és imádkozott. Szent Pál ezt később úgy fogalmazta meg, hogy egy test vagyunk Krisztus által. Amilyen mértékben ez alá megyünk, olyan mértékben gyengül a kereszténység és gyengül az emberi minőség a világban. Az első missziós út megmutatta, hogy az Evangélium egyetemes áldást hozott, mert a pogányok is örömmel befogadták.

SZENTLECKE: Jel 21,1-5: János új földről és új égről jövendöl. Igaz, ez a látomás a végidőt vetíti előre. A végidő azonban nem azt jelenti, hogy valami egészen ismeretlen, új dolog születik. A történelmi célba érést úgy jellemzi János, hogy Istennek hajléka lesz az emberek között, velük fog lakni és mindenki az ő népe lesz. Az Egyház nem kevesebb célt tűz ki maga elé, mint azt, hogy ezt az állapotot már a történelmi zarándoklat idején kezdjük megsejteni, kezdjük el közelíteni és tapasztaljuk meg ennek javait. Ha valahol egy keresztény gyülekezetben békétlenség, megszólás, viszály, rágalmazás van, ott még csak el sem mozdultak az ősbűn állapotából, megkérdőjelezhető, hogy ott egyáltalán értik-e a keresztséget és az Eucharisztia ajándékát.

EVANGÉLIUM: Jn 13.31-35: Vajon, amikor Júdás kilépett a külső sötétségre, hogy elárulja Jézust miért mondta azt Üdvözítőnk, hogy most dicsőül meg az Emberfia? Több dolgot is megfontolhatunk. Élesen elkülönül a külső sötétség és a belső világosság. És mindkettő cselekedni fog. Azonban a győzelem a világosság által következik be. Egyféleképpen tudjuk ezt a világosságot befogadni és őrizni, úgy, ahogy Jézus az új parancsban átadja nekünk: „Szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg, hogy tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” De vajon mi a régi parancs, amelyet legyőz az új, A régi parancsot a bűn és az ember megváltatlan természete diktálta. A régi parancs hangos, követelődzik, tüntet, terjeszti a sötétséget, forradalmat csinál és gyilkol.  Az új parancs csendesen fényt gyújt a szívben és az értelemben. A régi parancs az önzés, az új parancs a szolidáris, segítő szeretet. Az új parancs embere nem mástól követeli a változást, hanem azt a saját lelkében viszi előbb végbe.

 

Szent Maximus püspök: Krisztus világossága olyan nappal, amelyet nem követ éjszaka. Szent Pál biztat bennünket: Múlóban az éjszaka, a nappal pedig közel. Krisztus világosságának eljövetelével messze fut a sátán sötétsége, s nem következik már rá a bűnök éjszakája. Ez a véget nem érő fény elűzi az ősi homályt és véget vet a bűnök áradásának.

 

A keresztény teológia a bűnben élés állapotát nevezi sötétségnek és a Krisztusi kegyelem befogadását világosságnak. A fény és a világosság párhuzammal sokan élnek. Akik nem Jézust tekintik a fény forrásának, általában úgy vélik, hogy az ő értelmükben eredendően jelen van a fény, másokéban azonban a sötétség.

 

 

EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI


MISESZÁNDÉKOK

ÚJSZÁSZ: május 18. (vasárnap) 9.00: + Zakar Dániel (25. évf.); május 25. (vasárnap) 9.00: (….);

ZAGYVARÉKAS: május 18. (vasárnap) 18.00: (…); május 25. (vasárnap) 10.30: (….);

SZÁSZBEREK: május 18. (vasárnap) 10.30: keresztelendőkért és elsőáldozókért; május 25. (vasárnap) 18.00: Hálából. A Szent Mónika közösség szándékára.

 

1. A húsvét utáni 5. vasárnapot ünnepeljük. Jövő vasárnap, május 25-én van a Gyermekek világnapja.

2. Május 24-én, szombaton az esti szentmise az újszászi templomban elmarad. Zarándokúton leszünk.

Márianosztrán 11 órakor lesz a szentmisénk. A zarándoklat ősidőktől jelen van a kereszténység életében is. Szent István Jeruzsálemben és Rómában is létesített zarándokházat a magyar hívek számára. A zarándoklat a legtöbbször vezeklés miatt történt, máskor fogadalom része volt. Minden esetben lelki megújulás vágya is társult hozzá. Azt remélték a zarándokok, hogy jobb kereszténnyé válnak, hasznosabb tagjai lesznek az Egyháznak és jobban jelen lesz életükben az isteni kegyelem, ha egy szent helyre fáradtságot vállalva eljutnak. Ezért az igazi zarándoklat hosszú gyaloglást is jelentett. Bár ez esetben a nagyon idősek és a mozgássérültek már nem tarthattak velük. A márianosztrai zarándoklatunk „háztól-házig” busszal történik, de a buszban imádsággal és énekkel készítjük fel a lelkünket. Lélekben megvalósítjuk a „kivonulást” az eltompult keresztény létből a hatékony és gyümölcsöző keresztény lét irányába. Ez is mindig célja volt a zarándoklatnak. Diákok is jönnek velünk. Szeretném, ha ez olyan történés lenne az életükben, amely iránytűként működik majd a továbbiakban. A diákok a hazafelé tartó úton totó segítségével feldolgozzák a látottakat és hallottakat, majd itthon egy pályázatot is kiírunk nekik. (Élménybeszámoló, amelyet képpel is illusztrálhatnak.) Szászberekben 7.15-kor, Újszászon 7.30-kor szállunk fel a buszra. 18 óra körül érkezünk haza.

3. Ezen a vasárnapon, május 18-án Szászberekben két elsőáldozásra is készülő diák keresztelése lesz. Ezért megcserélődik a szentmise Zagyvarékas és Szászberek esetében. Szászberekben 10.30-kor, Zagyvarékason 18 órakor kezdődik a szentmise. (Ugyanez fog történni június 15-én is, a szászbereki elsőáldozás miatt.) Idén a Kolping iskola hitéleti tablójára két jeles esemény kerül fel, az elsőáldozás és a szentévi zarándoklat.

4. Június 1-jén Szászberekben 17 órakor kezdődik a bérmálási szentmise. Molnár Zsolt váci főpap megbérmál három újszászi és egy szászbereki fiatalt.

 

Az elsőáldozás azt jelzi, hogy mostantól a megkeresztelt tudatosan kezdi élni a Jézussal való kapcsolatát. A bérmálás az Egyházban való életünk felelősségét teszi tudatossá. Jézusnak két parancsa van. Az egyik a szeretet parancsa, a másik a missziós parancs. A keresztény embernek nem csupán a saját lelkével kell törődnie lakása zárt magányában, hanem vállalnia kell azt a küldetését is, hogy tartóra helyezett mécses ebben a világban. Tudnunk kell, hogy Egyház nélkül – vagy eltorzult formában jelen lévő egyházzal – a világ súlyos válság állapotába kerül.

 

T. S. Eliot: A kommunizmus és annak különféle ideológiai válfajai tökéletes világot álmodtak, hogy többé senkinek se kelljen jónak lennie.

 

BEMUTATKOZÁS
Az Újszászi Római Katolikus Egyházközség a Váci Egyházmegye Püspökségéhez tartozik
TEMPLOMOK

IMA, HITTAN, LELKISÉG
Hitünk megnyilatkozásai
ANYAKÖNYVI HÍREK
Keresztelés, házasságkötés, temetés