OLVASMÁNY: Péld 8,22-31: Az ószövetség hangos a BÖLCSESSÉG dicséretétől. Gyakran megszemélyesítik és Jézussal vagy a Szentlélekkel azonosítják, sőt Mária is gyakran a bölcsesség palástjában áll elénk. A bölcsesség tehát nem egy elvont filozófiai fogalom, hanem cselekvő erő. Úgy van jelen a világban, mint a szív az emberi szervezetben. Ha a szív meggyengül, megbetegszik, az egész emberi szervezet válságba kerül. Ha nem az isteni bölcsesség hatása érvényesül a világban, akkor a világ megkergül. Az isteni bölcsesség Jézus által, a Szentlélek által és Mária által van jelen a teremtett világban. Azt olvassuk az ószövetségi bölcsességi könyvekben, hogy a bölcsesség a teremtő Isten kedvence, benne gyönyörködik. Szép költői leírása ez annak, hogy Isten miképpen teremt. A bölcsesség, mint olvassuk, örömmel van az emberek között.
SZENTLECKE: Róm 5,1-5: Az isteni erények, a hit, a remény és a szeretet nevesítése meghatározta már az apostoli igehirdetést is. A hit révén megigazultunk, békében élünk Istennel Jézus Krisztus által, miközben a nekünk ajándékozott Szentlélekkel árad szívünkbe az Isten szeretete. Teremtés, megváltás, megszentelés – ebben a hármas egységben tud az emberi élet célba érni. Fontos hármasság rejlik a beavató szentségek megbonthatatlan egységében is: Keresztség, bérmálás, Eucharisztia. A keresztségben a hit által Istenhez kapcsolódunk. Az Eucharisztia krisztusi emberré formál bennünket és megtart az igazság útján (megóv a romlástól és a hamisságtól), a bérmálásban a Szentlélek arra hív, hogy a segítségével alkotó, cselekvő szeretetben éljünk és az Isten ügyét előmozdítsuk a világban. A beavató szentségek elhanyagolásával a keresztény élet (vagyis a magasabb célokat kitűző emberi élet) csak vergődik.
EVANGÉLIUM: Jn 16,12-15: A jó kommunikáció alapja a közlő és a befogadó, az adó és a vevő egymásra hangoltsága. Az evangélium tisztán és az igazság teljes feltárásával szólal meg Jézus által. Egyetlen kérdés marad, hogy a befogadó, vagyis az ember miképpen van ráhangolódva az igazságra, mennyit képes belőle befogadni. A Szentlélek formálja és gazdagítja az embert olyanná, hogy „ráhangolt” legyen az igazságra. vagyis az Evangéliumra. Kétségtelen, hogy a bűn tompítja leginkább az ember szívét, lelkét és értelmét olyanná, hogy a vétel, a befogadás és az értelmezés torzulni fog. Íme, itt is egy hármasság: hallás, értelmezés, cselekvés. Ha már a hallásnál probléma keletkezik, az egész folyamat félresiklik. A hallás leginkább azon áll vagy bukik, hogy elmegyek-e vasárnap a templomba, és milyen szándékkal megyek. Imádságom alázatos Istenre figyelés, vagy egyoldalú közlés, perlekedés, követelődzés? Közös istendicséretben nyitom-e meg a szívemet Isten előtt vagy önző magányomban begubózva? A közismert kommunikációs modell: adó, vevő és közvetítő közeg. Íme, egy újabb hármasság. Ahhoz, hogy Isten üzenete sértetlenül eljusson hozzánk, megfelelő közvetítő közeg szükséges. A politikai, társadalmi felfordulásokat súlyos hiányosságok okozzák. Hamis (korlátolt) a közlő, szennyezett a közvetítő közeg (a kommentek bizonyítják) és előítéletes a vevő (csak azt akarja hallani, amire beprogramozták). Az élet tiszta szintjén Isten az adó, Jézus a közvetítő és a Szentlélek hangolja az igazság megértésére, befogadására és ebből fakadó cselekvésre az embert.
Baranyi Ferenc költő: „A világ ránk tekintve arra számít, hogy vállalunk gondjából egy hazányit.”
Sánta János: A teremtő Istennel való kapcsolatot nem lehet felmondani, legfeljebb félvállról venni. A Szentlelket sem lehet elveszíteni, hiszen bennünk él. Ő Isten anyai arca. A lélektelen ember olyan, mintha nem lenne anyja, mintha nem jött volna rendesen világra.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: június 14. (szombat) 18.00: + Görcsi Elemér Gyula; június 15. (vasárnap) 9.00: + Barta József és f: Káplár Jolán. + fia, élő és + cs.tagok, + Bakó István László, + testvérek, nagyszülők, rokonok; június 21. (szombat) 18.00: + Furcsa Kálmán (27. évf.), + szülők és cs.tagok; június 22. (vasárnap) 9.00: + Nagy László (4. évf.), élő és + cs.tagok;
ZAGYVARÉKAS: június 15. (vasárnap) 18.00: + Varga János (2. évf.), + szülők és nagyszülők, + Kovács Lajos (22. évf.), + szülők és nagyszülők, + Ádám János és f: Kézér Mária (23. évf.), + szülők és nagyszülők; június 22. (vasárnap) 11.00: Úrnapja;
SZÁSZBEREK: június 15. (vasárnap) 10.30: elsőáldozókért; június 22. (vasárnap) 18.00: Úrnapja
1. Szentháromság vasárnapjával a 11. évközi hét kezdődik. Jövő vasárnap Úrnapja lesz. Június 15-én Szászberekben 10.30-kor kezdődik a szentmise, melynek keretében 10 kisgyermek elsőáldozó lesz. Ezen a napon kivételesen Zagyvarékason 18 órakor lesz szentmise.
2. Június 22-én, Úrnapján Újszászon 9 órakor, Zagyvarékason 11 órakor, Szászberekben 18 órakor kezdődik a szentmise, és amennyiben lesznek gyerekek, egyszerű (egy stációs) körmenetet tartunk mindenütt. Szászberekben az előző vasárnap elsőáldozáshoz járult gyermekek is szórják a virágszirmokat!
3. Mivel idén elfogytak a gyerekek a szentmisékről, nem szervezünk napközis tábort.
4. A márianosztrai zarándoklatot követően pályázatot írtunk ki. A leadási határidőt a gyermekek érdekében kénytelen voltam meghosszabbítani. Az új leadási határidő: június 18. Ha érkezik igényes, gondos munka, amely megfelel a pályázati kiírásnak, a Kolping iskola tanévzáróján lesz az eredményhirdetés.
5. Az úrnapi szentmise (június 22.) mindhárom helyen egyben tanévzáró szentmise is lesz.
Az emberi életet áthatja a hármas egység rendszere: test, szellem, lélek; múlt, jelen, jövő; születés, élet, halál stb. A zene lényegét a zenei hármashangzat adja, a gondolkodás lényegét a tézis, antitézis, szintézis. Ezeket nem lehet elválasztani egymástól, ahogy a hitet, a reményt és a szeretet, vagy a forrást, a folyót és a torkolatot sem. Jézus nem tart akadémiai előadásokat, nem állít fel filozófiai rendszereket, de a lehető legegyszerűbb módon az igazság teljességét mondja ki. Ilyen a Szentháromságra való hivatkozása is. Beszél Atyáról, Fiúról és Szentlélekről, valamint a köztük lévő tökéletes egységről. Nem arról van szó, hogy az egyetlen Isten hol Atyaként, hol Fiúként, hol Szentlélekként nyilvánul meg, hanem arról, hogy mindhárom külön személy, de egyazon lényeget, a teljességet megvalósítva, Isten nem önmagában fennálló ősmagány, hanem életet kiárasztó dinamikus szeretetközösség. Akinek nehézséget okoz a Szentháromság, nem kezdett még el igazából bensőségesen imádkozni, nem kezdett el még másokat gazdagító módon igazából élni.
Sánta János: Amikor az ördög azt mondja, nyíljon ki a szemetek, vajon nem azt mondja-e, hogy nincs mennyország, tedd végtelenné és kizárólagossá a jelent. Vajon nem erről van-e szó a szenvedélybetegségek esetében? A jelent úgy kell élni, hogy a múltból táplálkozunk és a jövőre irányulunk.
|