ÚJSZÁSZI
PLÉBÁNIA


Templomok:
Szászberek, Kossuth u. 25.
Zagyvarékas, Szabadság tér
Újszász, Szent István tér
HÍREK PROGRAMOK MISEREND KÉPTÁR KÖZÖSSÉGEK KAPCSOLAT
NAPI EVANGÉLIUM
2025. szeptember 14.
vasárnap

Szeréna és Roxána névnap
Abban az időben Jézus ezt mondta Nikodémusnak: Senki sem ment föl a mennybe, csak az, aki a mennyből alászállott: az Emberfia, aki a mennyben van. Ahogy Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy fogják fölemelni az Emberfiát is, hogy aki hisz benne, ...

HÍREK


Szentháromság vasárnapja - 2025. június 15.
2025. június 14.

OLVASMÁNY: Péld 8,22-31: Az ószövetség hangos a BÖLCSESSÉG dicséretétől. Gyakran megszemélyesítik és Jézussal vagy a Szentlélekkel azonosítják, sőt Mária is gyakran a bölcsesség palástjában áll elénk. A bölcsesség tehát nem egy elvont filozófiai fogalom, hanem cselekvő erő. Úgy van jelen a világban, mint a szív az emberi szervezetben. Ha a szív meggyengül, megbetegszik, az egész emberi szervezet válságba kerül. Ha nem az isteni bölcsesség hatása érvényesül a világban, akkor a világ megkergül. Az isteni bölcsesség Jézus által, a Szentlélek által és Mária által van jelen a teremtett világban. Azt olvassuk az ószövetségi bölcsességi könyvekben, hogy a bölcsesség a teremtő Isten kedvence, benne gyönyörködik. Szép költői leírása ez annak, hogy Isten miképpen teremt. A bölcsesség, mint olvassuk, örömmel van az emberek között.

SZENTLECKE: Róm 5,1-5: Az isteni erények, a hit, a remény és a szeretet nevesítése meghatározta már az apostoli igehirdetést is. A hit révén megigazultunk, békében élünk Istennel Jézus Krisztus által, miközben a nekünk ajándékozott Szentlélekkel árad szívünkbe az Isten szeretete. Teremtés, megváltás, megszentelés – ebben a hármas egységben tud az emberi élet célba érni. Fontos hármasság rejlik a beavató szentségek megbonthatatlan egységében is: Keresztség, bérmálás, Eucharisztia. A keresztségben a hit által Istenhez kapcsolódunk. Az Eucharisztia krisztusi emberré formál bennünket és megtart az igazság útján (megóv a romlástól és a hamisságtól), a bérmálásban a Szentlélek arra hív, hogy a segítségével alkotó, cselekvő szeretetben éljünk és az Isten ügyét előmozdítsuk a világban. A beavató szentségek elhanyagolásával a keresztény élet (vagyis a magasabb célokat kitűző emberi élet) csak vergődik.

EVANGÉLIUM: Jn 16,12-15: A jó kommunikáció alapja a közlő és a befogadó, az adó és a vevő egymásra hangoltsága. Az evangélium tisztán és az igazság teljes feltárásával szólal meg Jézus által. Egyetlen kérdés marad, hogy a befogadó, vagyis az ember miképpen van ráhangolódva az igazságra, mennyit képes belőle befogadni. A Szentlélek formálja és gazdagítja az embert olyanná, hogy „ráhangolt” legyen az igazságra. vagyis az Evangéliumra. Kétségtelen, hogy a bűn tompítja leginkább az ember szívét, lelkét és értelmét olyanná, hogy a vétel, a befogadás és az értelmezés torzulni fog. Íme, itt is egy hármasság: hallás, értelmezés, cselekvés. Ha már a hallásnál probléma keletkezik, az egész folyamat félresiklik. A hallás leginkább azon áll vagy bukik, hogy elmegyek-e vasárnap a templomba, és milyen szándékkal megyek. Imádságom alázatos Istenre figyelés, vagy egyoldalú közlés, perlekedés, követelődzés? Közös istendicséretben nyitom-e meg a szívemet Isten előtt vagy önző magányomban begubózva? A közismert kommunikációs modell: adó, vevő és közvetítő közeg. Íme, egy újabb hármasság. Ahhoz, hogy Isten üzenete sértetlenül eljusson hozzánk, megfelelő közvetítő közeg szükséges. A politikai, társadalmi felfordulásokat súlyos hiányosságok okozzák. Hamis (korlátolt) a közlő, szennyezett a közvetítő közeg (a kommentek bizonyítják) és előítéletes a vevő (csak azt akarja hallani, amire beprogramozták). Az élet tiszta szintjén Isten az adó, Jézus a közvetítő és a Szentlélek hangolja az igazság megértésére, befogadására és ebből fakadó cselekvésre az embert.

 

Baranyi Ferenc költő: „A világ ránk tekintve arra számít, hogy vállalunk gondjából egy hazányit.”

 

Sánta János: A teremtő Istennel való kapcsolatot nem lehet felmondani, legfeljebb félvállról venni. A Szentlelket sem lehet elveszíteni, hiszen bennünk él. Ő Isten anyai arca. A lélektelen ember olyan, mintha nem lenne anyja, mintha nem jött volna rendesen világra.

 

 

EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI


MISESZÁNDÉKOK

ÚJSZÁSZ: június 14. (szombat) 18.00: + Görcsi Elemér Gyula; június 15. (vasárnap) 9.00: + Barta József és f: Káplár Jolán. + fia, élő és + cs.tagok, + Bakó István László, + testvérek, nagyszülők, rokonok; június 21. (szombat) 18.00: + Furcsa Kálmán (27. évf.), + szülők és cs.tagok; június 22. (vasárnap) 9.00: + Nagy László (4. évf.), élő és + cs.tagok;

ZAGYVARÉKAS: június 15. (vasárnap) 18.00: + Varga János (2. évf.), + szülők és nagyszülők, + Kovács Lajos (22. évf.), + szülők és nagyszülők, + Ádám János és f: Kézér Mária (23. évf.), + szülők és nagyszülők; június 22. (vasárnap) 11.00: Úrnapja;

SZÁSZBEREK: június 15. (vasárnap) 10.30: elsőáldozókért; június 22. (vasárnap) 18.00: Úrnapja

 

1. Szentháromság vasárnapjával a 11. évközi hét kezdődik. Jövő vasárnap Úrnapja lesz. Június 15-én Szászberekben 10.30-kor kezdődik a szentmise, melynek keretében 10 kisgyermek elsőáldozó lesz. Ezen a napon kivételesen Zagyvarékason 18 órakor lesz szentmise.

2. Június 22-én, Úrnapján Újszászon 9 órakor, Zagyvarékason 11 órakor, Szászberekben 18 órakor kezdődik a szentmise, és amennyiben lesznek gyerekek, egyszerű (egy stációs) körmenetet tartunk mindenütt. Szászberekben az előző vasárnap elsőáldozáshoz járult gyermekek is szórják a virágszirmokat!

3. Mivel idén elfogytak a gyerekek a szentmisékről, nem szervezünk napközis tábort.

4. A márianosztrai zarándoklatot követően pályázatot írtunk ki. A leadási határidőt a gyermekek érdekében kénytelen voltam meghosszabbítani. Az új leadási határidő: június 18. Ha érkezik igényes, gondos munka, amely megfelel a pályázati kiírásnak, a Kolping iskola tanévzáróján lesz az eredményhirdetés.

5. Az úrnapi szentmise (június 22.) mindhárom helyen egyben tanévzáró szentmise is lesz.

 

Az emberi életet áthatja a hármas egység rendszere: test, szellem, lélek; múlt, jelen, jövő; születés, élet, halál stb. A zene lényegét a zenei hármashangzat adja, a gondolkodás lényegét a tézis, antitézis, szintézis. Ezeket nem lehet elválasztani egymástól, ahogy a hitet, a reményt és a szeretet, vagy a forrást, a folyót és a torkolatot sem. Jézus nem tart akadémiai előadásokat, nem állít fel filozófiai rendszereket, de a lehető legegyszerűbb módon az igazság teljességét mondja ki. Ilyen a Szentháromságra való hivatkozása is. Beszél Atyáról, Fiúról és Szentlélekről, valamint a köztük lévő tökéletes egységről. Nem arról van szó, hogy az egyetlen Isten hol Atyaként, hol Fiúként, hol Szentlélekként nyilvánul meg, hanem arról, hogy mindhárom külön személy, de egyazon lényeget, a teljességet megvalósítva, Isten nem önmagában fennálló ősmagány, hanem életet kiárasztó dinamikus szeretetközösség. Akinek nehézséget okoz a Szentháromság, nem kezdett még el igazából bensőségesen imádkozni, nem kezdett el még másokat gazdagító módon igazából élni.

 

Sánta János: Amikor az ördög azt mondja, nyíljon ki a szemetek, vajon nem azt mondja-e, hogy nincs mennyország, tedd végtelenné és kizárólagossá a jelent. Vajon nem erről van-e szó a szenvedélybetegségek esetében? A jelent úgy kell élni, hogy a múltból táplálkozunk és a jövőre irányulunk.

 

BEMUTATKOZÁS
Az Újszászi Római Katolikus Egyházközség a Váci Egyházmegye Püspökségéhez tartozik
TEMPLOMOK

IMA, HITTAN, LELKISÉG
Hitünk megnyilatkozásai
ANYAKÖNYVI HÍREK
Keresztelés, házasságkötés, temetés