OLVASMÁNY: ApCsel 12,1-11: Két nagyon fontos jellemzője van az Egyháznak. Rendkívüli támadásokat, megpróbáltatásokat kell elszenvednie, ugyanakkor folyamatosan megtapasztalja Isten védelmező erejét, támogató jelenlétét. Péter életének ez a mai epizódja kiválóan szemlélteti az Egyház küldetésének kísérőjelenségeit: félelmetes üldöztetések és megrendítő isteni támogatás. Amikor Pétert Heródes király elfogatta, a jeruzsálemi gyülekezet folyamatosan imádkozott érte. A pápa ereje nem az emberfeletti adottságaiban rejlik, hanem a hívek imái erősítik őt. Az ókori császárokat és despotákat bár nem szerette a nép, de alárendelték magukat neki, mert elhitette, hogy ő félisten. Az Egyház sziklaalapja egyszerű galileai halász, aki a Szentlélekre hagyatkozik és a hívek imáit kéri, mert a pápa jelenléte – pontosabban általa Krisztus jelenléte – az Egyház sorsát, állapotát és a világban az emberi minőség szintjét jelentősen befolyásolja.
SZENTLECKE: 2Tim 4,6-8. 17-18: A világ nem egykönnyen fogadja be az Evangéliumot. Érthetetlen, de védekezik vele szemben. Szükséges olykor a hithirdetők életáldozata is, hogy áttörjön az Evangélium üzenete a süketség és az érzéketlenség falán. Szent Pál a siralomházból ír kedves tanítványának. Oly sok mindenre oktatta őt, biztatta, erősítette Timóteust. Most egy végső összegzést ad: Nagyon megéri szenvedni az Isten szent ügyéért. Vajon miért olyan gyenge a családokban a hitátadás? Mert a világ könnyű életre biztat, Jézus azonban igényesre. Látjuk, hogy azok az emberek, akik nevelés nélkül maradtak, elhárítják maguktól a munkát, az élet küzdelmeit, a helytállást és narkomán életet élnek. Itt nem csupán a mostanság mindent elárasztó könnyű drogokra kell gondolni, amelyek blokkolják az ifjúság jelentős részénél a jellem kifejlődését, hanem azokra a bódulatokra is, amelyek igénytelenné, könnyelművé, felelőtlenné teszik az embert. Értelmetlen tudatvesztés a harag, a gyűlölködés, a mellébeszélés, a mániákus életvitel, a függőségekbe menekülés. Ahogy Szent Pál búcsúzik a földi élettől és megragadja az örök életet, az valamennyi apa és nagyapa számára példa lehet.
EVANGÉLIUM: Mt 16,13-19: Egyes keresztény felekezetek próbálják bizonygatni, hogy Máté evangéliumában az a rész, amelyben Jézus megalapítja a pápaságot, egy későbbi másolás során keletkezett betoldás. Valójában nem volt Jézusnak ilyen szándéka, mondják. Természetesen lehet ilyen elképzeléseket hangoztatni, de a pápaság története megcáfolja őket. A pápaság történetében voltak nagy krízisek is, de egészében a krisztusi alapításra utal. Az első háromszáz év pápái mind vértanúk és szentek voltak. Az utóbbi százötven évben pedig olyan pápákat ismerhettünk meg, akik rendkívüli iránymutató morális erővel voltak jelen. 1870-ben megszűnt a Pápai Állam, visszavonult a Vatikánba a pápa. Hatalmas földi uralkodóból parányi földnek a gazdája lett. Mégis ekkor vált ismét az egész világ számára nélkülözhetetlen jelentőségűvé a pápa erkölcsi iránymutatása. A pápaság alapításakor Jézus átadja az oldás és kötés hatalmát Péternek. (A hatalom az Egyházban: képesség.) Az ősegyház ezt úgy értelmezte, hogy a mindenkori Péterhez szólt az Úr. Természetesen az oldás és a kötés Jézustól jön, de Péter közvetítése által. Jézus a Getszemáni kertben elfogatása előtt igényelte az apostolok elmaradt imáit, jóllehet erre nem szorult rá, viszont az apostolokat megerősítette volna az ima. A pápa azonban nem nélkülözheti a hívek imáit. Ő csak a hívek együttműködő közösségében, és e közösség támogatásával tudja Jézus képviselni. De így van ezzel minden pap is.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: június 28. (szombat) 18.00: + Turza Ferenc Károly (3. évf.); június 29. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: június 29. (vasárnap) 10.30: (….);
SZÁSZBEREK: június 29. (vasárnap) 18.00: halva fekvő Julianna testvérünkért.
1. A szenteket mennyei születésnapjukon, azaz vértanúságuk napján ünnepeljük. Habár sem Szent Péter, sem Szent Pál halálának pontos napját nem ismerjük, az ősi keresztény emlékezet egy napra, június 29-re tette mártíromságuk napját. A két főapostol ugyanis különleges helyet foglal el az Egyház életében. Június 29-ét szokták az aratók ünnepének is mondani. Nagy Konstantin császár a IV. században I. Szent Szilveszter pápa kérésére mindkét apostol sírja fölé bazilikát építtetett. Hagyományosan ekkor, illetve három nap múlva, Sarlós Boldogasszonykor kezdődött az aratás.
2. Elkezdődött a vakáció. Ha ilyenkor a gyerekek végleg eltűnnek a templomból, akkor arról vallunk, hogy számunkra a kereszténység nem boldog szabadság Isten szeretetében, hanem év közbeni kényszer. Arról vallunk, hogy a kereszténnyé válást nem gondoljuk komolyan.
3. A mai vasárnapon országos gyűjtés van templomainkban a Szentszék javára (péterfillérek).
4. Szerdán lesz Sarlós Boldogasszony ünnepe (Szűz Mária látogatása Erzsébetnél.) Európában azért vált közkedvelt ünneppé, mert egyes helyeken Péter-Pálkor, másutt Sarlós Boldogasszonykor kezdték meg az aratást. Kimentek a mezőre, ünnepi ruhában jelképesen elkezdték az aratást, majd a templomba mentek. Nagyon hasonlított ez arra az ószövetségi szokásra, hogy az első termés zsengéjét Istennek ajánlották fel, megvallva, hogy legfőképpen neki köszönhetik a termést. (Ma többnyire megzakkant értelmű és eltévelyedett erkölcsű emberek határozzák meg mit és hogyan ünnepeljenek az emberek.) Így lett Mindenszentekből Halloween, a Pünkösdből pedig Pride.
Az öregséggel Isten aranyozza be az ember életét, halljuk olykor a temetési beszédekben. Mi ez a bearanyozás? A fájó ízületek, a demencia, az eltompult érzékszervek, az aláhanyatló fizikai erő és egészség? Természetesen nem. Viszont újra végig élhetjük-gondolhatjuk életünk történetét, felismerve azt, hogy mennyire jelen volt benne az isten és mennyire nélkülözhetetlen számunkra Jézus megváltói műve. Ezt a bölcs időskori látásmódot fedezhetjük fel Szent Pál Timóteushoz írt levelében.
Szent Ágoston: Amint tudjátok, Krisztus Urunk még szenvedése előtt kiválasztotta tanítványait, akiket apostoloknak nevezett. Közülük Péter azonban a saját személyében mindig az egész Egyházat képviselte. Neki mondta Urunk: Neked adom a mennyek országának kulcsait, amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyben is, amit feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is. Ezeket a kulcsokat ugyanis nem egy ember kapta, hanem az az ember, aki az egész Egyházat képviseli, tehát maga az Egyház kapta a kulcsokat. (…) Jézus felszólítja Pétert felelj egyszer, kétszer, aztán harmadsor is. Háromszor győzött benned a félelem, most győzzön háromszor a szeretet. Háromszor kell megoldanod, amit háromszor megkötöttél, hogy teljesen szabad légy. (…) A két apostol vértanúhalálát egy napon ünnepeljük, mert nem egy napon haltak meg ugyan, de egyek voltak ők.
|