OLVASMÁNY: Préd 1,2. 2,21-23: Amikor a Prédikátor könyve íródik, a pogány görög világban erősen hat a filozófia egyik irányzata, a cinizmus. Ez szüremkedik be a zsidóság bölcsességi és irodalmi könyvei közé. A görög cinikusok (pl. Diogenész) elutasítottak minden evilági kötődést, függést, hagyományt. Monoteisták voltak és azt vallották, az az ember van a legközelebb Istenhez, akinek már semmilye sincs és semmihez sem ragaszkodik. Elutasították az erkölcsi rendet, a családot és a vallást. Vallották az erény és a bűn létezését. Azt hirdették, hogy a bűnt ők tudják a legteljesebben kiiktatni az életükből. Jézus nem a cinikus filozófusok mellé állt, hanem az emberek mellé. Aki emberi erőből akarja elérni a tökéletességet, csak áltathatja magát. Nincs önmegváltás. Ahhoz, hogy túlemelkedjünk emberi korlátainkon, nélkülözhetetlen a Jézussal való erős kapcsolat. Az emberi szellemtörténet neves cinikusai: Diogenész, Nietzsche és Karl Popper. Ha a felebaráti szeretet útját járjuk, megóvjuk magunkat a cinikusok hatásától.
SZENTLECKE: Kol 3,1-11: A Katolikus Egyház elleni fellépésben van egy visszatérő ostobaság, amellyel a kevésbé műveltekre akarnak hatni. Ez pedig az, hogy a katolikusok nem tartják be a Tízparancsolat legelső pontját: ne készíts magadnak faragott képet vagy hasonmást arról, ami fenn van az égben vagy lent a földön és a vizek alatt, ne borulj le ilyen képek előtt. Mózes arról beszélt, hogy a választott nép ne kövesse az őket mindenfelől körülvevő pogányok bálványimádó vallását. Egyiptomban is számos faragott és festett bálvánnyal találkoztak. Ezt a tiltást azonban Jézus szájába adni és úgy értelmezni, hogy a szentek tisztelete elleni parancs, nagyon nagy vallási együgyűség. (Jézus még azt is tudomásul vette, hogy az adópénzen a császár arcképe van.) Szent Pál elmondja a kolosszeieknek, hogy mi az igazi bálványimádás. Az, amikor valaki a beteges és bűnös önszeretetben él. Amikor valaki mindig csak önmagából tud kiindulni és mindig csak önmagához tér vissza. Ráadásul a fogyasztói világot kiszolgáló pszichológia az önszeretetre még biztat is. Szent Pál fontos elvet mond: Ne a bűnben keressük önmagunkat, hanem a Jézussal való megújító és éltető kapcsolatban. Az apostol a bűnt nevezi bálványnak, amely bár igencsak haszontalan, mégis sokak részéről nagy kultuszban részesül. Aki rendszeresen és élő hittel áldozik, illetve alázatos lélekkel részt vesz a keresztény közösség istentiszteletein, az nem a maga bálványát építgeti, hanem eltávolodik az életét vakvágányra terelgető bálványoktól, és szeretni fogja Istent teljes szívből teljes értelemmel és erős akarattal.
EVANGÉLIUM: Lk 12,13-21: Az elmúlt vasárnap a helyes imádság útját mutatta meg Jézus. Ma pedig azt ismerhetjük meg, hogy milyen kapcsolatot kell ápolnunk Jézussal. Aki az Istennel való kapcsolatát leszűkíti oda, hogy mindössze a földi élete „sikerének” támogatását kéri tőle, az előbb-utóbb elveszíti Istent, vagy nem alakulhat ki az a tiszteletteljes kapcsolat, amelybe Isten a lélek formálója. Megdöbbenünk azon, hogy a világot irányítani akaró „nagyok” milyen kifogásolható jelleműek és rossz lelkületűek. Mert nem alakították ki a tiszteletteljes viszonyt Istennel. Ugyanez az oka annak is, amikor egy keresztény idős korára igencsak alacsony szintet ért el jellem, indulatkezelés és modor dolgában. Káin óta jelen van az a kísértés köztünk emberek között, hogy mindent az anyagi javaktól reméljünk és elhanyagoljuk a tiszteletteljes istenkapcsolatot. Az ember először nem tiszteli Istent, aztán nem tiszteli az embert és a teremtett világot, végül megvetéssel fordul saját maga iránt is, feladja az üdvösség elérésének lehetőségét. Sok ember idős korára nem bölcsebb lesz, hanem ostobább. Ez a jele annak, hogy nem az üdvösség reményét forgatja a szívében.
Egyházközségeink hírei
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: augusztus 2. (szombat) 18.00: + Ádám Sándorné sz: Nagy Márta (6. évf.), az Ádám cs. + tagjai; augusztus 3. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: augusztus 3. (vasárnap) 10.30: + Fekete Gábor (1. évf.), + szülők;
SZÁSZBEREK: augusztus 3. (vasárnap) 18.00: (….)
1. Az évközi 15. vasárnapot ünnepeljük. Szerdán Urunk színeváltozásának ünnepe lesz. III. Kallixtusz pápa a nándorfehérvári diadal emlékére kiterjesztette ezt az V. század óta ismert ünnepet az egész világegyházra. (A pápa augusztus 6-án szerzett tudomást a július 22-i diadalról és a déli harangszó mellett elrendelte az augusztus 6-án megtartandó Urunk színeváltozása ünnepet is.)
2. Augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén és augusztus 20-án, Szent István ünnepén a következő miserend lesz: augusztus 15-én, pénteken, Nagyboldogasszony napján vasárnapi miserendet tartunk. Augusztus 20-án, szerdán Szent István király ünnepén Újszászon 9 órakor, Zagyvarékason 16.30-kor, Szászberekben 18 órakor lesz ünnepi szentmise.
3. Idén az Orczy-díj átadása elmarad. Ez nem jelenti azt, hogy a továbbiakban megszűnik. Megfelelő jelölés esetén a következő években ismét lehet díjazott. Az ajánlási szempontok között ki kell emelni, hogy olyan személyt vesznek figyelembe a döntéshozók, aki a helyi keresztény közösségért komoly áldozatot hoz, amint ezt tette a díj névadója, Orczy Andor is.
4. A mi történelmi felelősségünk, hogy ne a mi „közreműködésünkkel” szűnjön meg településünkön a hitvalló katolikus kereszténység, hanem újból életre keljen és lábra álljon. Augusztus 20-án nézzünk magunkba és tegyünk elhatározást. Ezt ne helyettesítsük gondolattalan szórakozó programokkal.
Sánta János: Ha az ember nem találta meg a kiapadhatatlan forrást a lelkében, akkor akármennyit gyűjt a földi javakból, az sohasem lesz elég neki. Ez a kiapadhatatlan forrás Jézus. XIV. Leó pápa mondta, hogy minden megkeresztelt lelkében Jézus jelen tud és jelen akar lenni, az Egyház pedig olyan otthont ad, amelyben soha nem leszünk hontalanok. Kérdés persze az, hogy a keresztség valóban keresztség-e és az Egyház iránt él-e bennünk valamiféle nyomon érhető felelősség? (A családalapításkor is megkérdezzük, valóban megtörtént a teljes életszövetség megkötése és jelent-e akkora értéket a család, hogy érte áldozatokra is készek vagyunk?) Azt látjuk, hogy amikor jól megy az embereknek, akkor van a legtöbb elégedetlenség. A nagyon gazdag országokban sokkal több az öngyilkos, mint az éhező, szenvedő népek körében. Mert ők a sokat keresik és nem a mindent. A sok a bankszámlán van, a minden pedig csakis a lélekben tud helyet venni. A minden Jézus, aki az örök élet forrásává, életünk kiteljesítőjévé válik bennünk.
Mariay László: Sok apa minden álmát beleálmodja a megszületett gyermekébe, aztán meg is marad mindenféle értelmes cselekvés nélkül ebben az ábrándozó lelkesedésben. A gyermek lelkében fel kell ébreszteni a hit csíráját, aztán azt odaadóan gondozni kell, hogy ne csupán várja egész életében a sült galambot, hanem elkezdje a szeretetben szétosztani magát, mert ebben az önajándékozásban hatol be életébe a végtelenség érzése, az Istenben való lét felemelő tudata. Olykor akkora profán ünneplés kíséri a keresztelést, hogy az kiiktat minden egyéb lelki tartalmat a keresztséggel kapcsolatosan. Valaki egyszer így mutatta be újszülött fiát: Már most a legnagyszerűbb ember a világon és még inkább az lesz. A következőt válaszoltam: Most agyba-főbe dicsérted saját magadat. Ugyanis a gyermek pont olyan lesz, mint amilyenné te alakítod magadat. |