OLVASMÁNY: Bölcs 18,6-9: Az egyiptomi kivonulás megkezdéséhez igen nagy hitre és Isten iránti feltétlen bizalomra volt szükség. A kezdet az egyiptomi utolsó vacsora volt, amikor mindent úgy tettek, ahogy Isten kérte, nem mérlegelték, hogy az mennyire ésszerű. Ez az utolsó vacsora előképe a szentmisének. Akkor vagyunk értékesen ott a szentmisén, ha a zsidók rendíthetetlen, ünnepi bizakodásával vagyunk jelen és készülünk a mi nagy szabadulásunkra, a feltámadásra, az üdvösségre, az igazi hazánkba való belépésre, az Istennel való találkozásra. Egyes szentek arról tanúskodnak, hogy a szentmisében olyan kegyelmi erő van, amely képes a lélekben felkelteni a mennyországi jelenlét örömét. Minden szent rendkívüli kapcsolatban volt a szentmisével.
SZENTLECKE: Zsid 11,1-12: Sok féle értelmezést kap a lélek, a szeretet, a szabadság, a remény és a hit kifejezés is. Azonban, ha nem a marxista esti szabadegyetemen és nem a celebek talk show-ját hallgatva szereztünk tudást e fogalmakról, akkor az emberiség szellemtörténete nagyszerű gondolatokkal örvendeztet meg. Ezek a fogalmak sokkal fontosabb ismereteket közölnek, mint az, hogy melyik celeb hogyan disznólkodik és ki hogyan kukkolja a másikat. A hit szükséges az önfelülmúláshoz, hogy ne süllyedjünk le a celebek által kínált szintre. Szent Pál azt írja, a hit szilárd meggyőződés arról, amit nem látunk. A hit kiváltó oka és fenntartója egy minket felülmúló tekintély. Hogy Istenben bízhatunk és átadhatjuk neki az életünket ezt Jézus miatt, illetve Jézus ismeretében tesszük meg. Isten olyan jó és olyan tökéletes, mint ahogy azt Jézus bemutatta. Henry de Lubac pedig azt írja, hogy a hit azonosulás egy bennünk eleve ott lévő valósággal, hiszen az istenképmás, amíg teljesen tönkre nem tesszük a lelkünk mélyén jelen van. Szent Ágoston elmondja, hogy élete nagy részében Istent kívül kereste, mígnem felismerte, hogy ő belül van. A hit erejének hatástalanítója az emberi kétkedés. Mi magunk akarunk bizonyosságot szerezni arról, hogy mit érdemes megtenni és mit nem. Eközben folyamatosan felülírjuk Isten akaratát. A zsidókhoz írt levél szerzője Ábrahámot hozza fel olyan példaként, aki teljesen Istenre bízta magát. Legalább annyira kellene Istenre bízni magunkat, mint ahogy egyesek az álmessiásokat követik elfogultan, vakon, szemellenzősen. Mások meg a csalóka ábrándjaik foglyai lesznek.
EVANGÉLIUM: Lk 12,32-48: Két évezreden keresztül egyetlen pszichológus volt a keresztény világban, s ez Jézus. Mindig őrá hivatkoztunk, az ő tanácsait emlegettük. A papok ugyan már évszázadokkal ezelőtt is tanultak pszichológiát, amelyet a klasszikus filozófia részeként a görög bölcselet közvetített. A lélek felismerése magával hozta a lélektan tudományát is. Amióta Jézus „kiment a divatból”, mert a keresztények nagyrészt világias, materialista életet élnek, annyi pszichológusra van szükség, ahány ember elhagyta a templomot. Tudniillik a pszichológus önmagát is gyógyítja. Amerikában ismert a mondás, a társadalom egyik fele pszichológus, a másik fele a díványon fekszik, aztán időnként cserélnek. Azokat a tanácsokat, amelyeket ma hallottunk Jézustól semmilyen pszichológiatudomány sem helyettesítheti. Főleg nem az a modern pszichológia, amely a lelket anyagi természetűnek írja és tagadja, hogy az istenképmás hordozója lenne. Ezzel korunk problémáját már le is írtuk. Jézussal egy olyan antropológiai tudás birtokába jutottunk, amelyet ha feladunk, az emberiség e fejlett történelmi időszakában – végzetessé válhat, Jézus az idők teljességében jött le. Nélküle már nem működhet az emberi történelem. Hogy ne fulladjunk bele a kaotikus történelembe, folyamatos megtisztulásokkal, újjászületésekkel célra tartva kell haladnunk Jézussal az úton.
Egyházközségeink hírei
MISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: augusztus 10. (vasárnap) 9.00: + Mandula József plébános atya; augusztus 17. (vasárnap) 9.00: (….);
ZAGYVARÉKAS: augusztus 10. (vasárnap) 10.30: (….); augusztus 17. (vasárnap) 10.30: (….)
SZÁSZBEREK: augusztus 10. (vasárnap) 18.00: (….); augusztus 15. (péntek) 18.00: Hálából Barnabás, András, Júlia gyermekekért, valamint Benedek és Anna keresztgyermekekért
1. Az évközi 19. vasárnapot ünnepeljük. A héten, pénteken lesz Nagyboldogasszony ünnepe. Mindhárom templomunkban vasárnapi miserendet tartunk.
2. Egy hónapon belül két egykori újszászi és zagyvarékasi plébános haláláról értesültünk. Tóth András atyáról is szentmisével emlékeztünk meg. Mandula József atya lelkiüdvéért pedig augusztus 10-én, Újszászon ajánljuk fel a szentmisét.
3. Augusztus 20-án van az újszászi templom búcsúja. A búcsú mindig megkívánja, hogy szembesüljünk azzal, miképpen állunk helyt katolikus hagyatékunk gondozása terén. Ez kollektív és személyes önvizsgálatot egyaránt jelent. Számunkra a búcsú nem lehet olyan, mint sokaknál a keresztelés: családi esemény az Egyházzal való találkozás nélkül. A búcsú alkalmából egy levéllel keresek meg minden jószándékú embert, aki a templomban is ünnepel. A márianosztrai zarándoklattal ugyanis nem zárult le számunkra a szentévi tennivalóink sora.
Az Alpha Kurzust ismertető és arra hívogató búcsúi levél azokat igyekszik megszólítani, akik nem tétlenül nézik, hogy elmúlik Újszászon és Zagyvarékason a katolikus keresztény élet, netán még rá is segítenek, hanem készek megtenni azt a nem túl sokat, amely már megnyeri isten áldását. A családunk hitben való megtartása is nagyon kevés igaz tettet igényel. Hiszem a katolikus Anyaszentegyházat. Hiszek a katolikus Anyaszentegyháznak. Elfogadom tanítómnak és pásztoromnak az Isten által küldött lelkipásztort. Ennyi. Ahol van öt ilyen ember, az már elég ahhoz, hogy legalább megálljon a további bomlás. A mi történelmi felelősségünk, hogy ne a mi közreműködésünkkel szűnjön meg településünkön a hitvalló katolikus élet, hanem újból életre kelljen és lábra álljon.
Sánta János: Földi életünket egyes misztikusok vagy költők úgy szokták jellemezni, hogy most egyfajta alvó vagy álmodozó életet élünk, a valódi felébredés a halálunk utáni üdvösségben történik meg. Jézus azonban ébrenlétre bíztatja az embert. Ez a fajta ébrenlét nem kimerítő tevékenység, hanem az istenre hangolt létállapot. A keresztény ember valójában akkor is ébren van, amikor alszik, hiszen tudja, mit kell kipihennie és tudja mi végre kell felébrednie.
Edit Stein: Akik megkeresztelkedtek Krisztusban, az ő halálára keresztelkedtek meg, mondja Szent Pál. De mit is jelent ez? Ő maga válaszol. Alámerülnek Jézus életébe, hogy titokzatos testének tagjai legyenek, vele szenvedjenek és meghaljanak azért, hogy vele együtt fel is támadjanak az örök életre. Az élet teljessége csak a dicsőség napján jön el számunkra. Azonban már most – noha testben élünk – részesedünk benne, mégpedig olyan mértékben amennyire hiszünk. |