OLVASMÁNY: Iz 11,1-10: Izajás az eljövendő Messiásról és arról a gyógyító, mindent igazzá tevő hatásról jövendöl, amely csakis Jézushoz köthető. Nem tőle függetlenül is bekövetkező világbékéről beszél, még csak nem is a dogmákkal és törvényekkel tökéletessé formált Egyházról. Látjuk, mivégre jutnak azok, akik a történelemben újból és újból meghirdetik a tökéletes és boldog társadalmat. A végeredmény egy még mélyebbre süllyedő világ. Látjuk, milyen minőséget mutatnak az Egyházban azok a keresztények, akik tülekednek az első helyekre. Mégis azt kell mondanunk, hogy Izajás nem utópiát hirdet, hanem az isteni rend helyreállását, az ember felemelkedését. De ez kizárólag Jézusban van meg. Tőle távolodva csak harag, önzés, hazugság, pornográfia, drog, lélektelen anyagi gondolkodás, alap nélkül hatalmassá nőtt ego van. Hozzá közeledve igazság, béke és szeretet. Ez éppúgy vonatkozik a keresztényre, mint a pogányra. Senki sem juthat az Atyához, csak énáltalam, mondja Jézus. Az úgynevezett keresztény identitás, a hit külsőséges megélése önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy jó emberek is legyünk. Folyamatosan közelednünk kell Jézushoz. Az ideál az egy testté válás. Adventben egyetlen keresztény sem juthat arra a következtetésre, hogy rendben van az imaélete, rendben vannak az emberi kapcsolatai, tökéletesen célra tart az élete, s neki már nem kell Istenben gazdagodnia.
SZENTLECKE: Róm 15,4-9: Csak egy dologban lehet közös egyetértés az emberek között, ha egy szívvel és egy szájjal magasztalják az Istent. Ennek a közösségnek a tagjai tudják lelkileg gazdagítani és felkarolni egymást. A sport világában már többször megtörtént, hogy a futó feladta a dobogós helyezését amiatt, mert az élen haladó, elesett társát betámogatta a célba. Ez neki többet jelentett, mint a helyezésért járó pénzjutalom. Még a mai világban is vannak olyanok, akik egy parkolóhelyi koccanásnál otthagyják a szélvédőn a telefonszámukat, nem mérlegelve azt, hogy a biztosítási díjuk egy kicsit meg fog emelkedni. Fontosabb nekik, hogy megkönnyítsék a másik fél helyzetét. A pogány rómaiaknak Szent Pál elmagyarázza, hogy Jézus miért vállalta a zsidóság szolgálatát. (Miért lett testi valóságában zsidó a Megváltó.) Egyrészt, hogy beteljesüljenek Isten ígéretei, amelyeket a próféták által küldött. Másrészt azonban fontosabb az, hogy Jézus tudta, ez a nép meg fogja őt tagadni. Mégsem váltott át más néphez. Így tudta nyilvánvalóvá tenni, hogy a legerőteljesebb elutasítás ellenére is megkülönböztetés nélkül szereti a teljes emberiséget – nem csupán az őt tisztelőket – és mindenkinek megadja az új élet lehetőségét. Mindenkit üdvözíteni akar. Jézus nem egy hódolói kört akart maga köré gyűjteni.
EVANGÉLIUM: Mt 3,1-12: Asszonyok szülöttjei között nem volt még nagyobb nála, mondta Jézus Keresztelő Szent Jánost jellemezve. Hány és hány világhódító, mennyi világmegváltó próféta, sok milliárd önelégült, öntelt gőgös ember hitte magát már mindenkinél nagyobbnak, okosabbnak, erősebbnek. Pedig ők Keresztelő Szent János nyomába sem léphettek. S ez a János azt mondja, ő porszem csupán Jézushoz képest, arra sem méltó, hogy megoldja a saruszíját. János jelezte követőinek, hogy bár fontos, amit tesz, vagyis a vízzel való keresztelés, a Szentlélekkel való keresztelést, vagyis az örök életre való megszentelődést csak Jézus adhatja meg. János a bűnbánat keresztségét hirdette. Már ő is figyelmeztetett, hogy mekkora tévút az, amin a farizeusok járnak, akik csak nézelődni jöttek, de nem megtérni, akik fontosabbnak mondták saját magukat Jézusnál. A karácsony felé haladva először a bűnbánat keresztségét hirdető Jánossal találkozunk, mert csak ezt követően juthatunk el a Szentlélekkel keresztelő Jézushoz. Már Izajás is megjövendölte, hogy János szava nem Jeruzsálemben fog szólni, hanem a pusztába kiált majd. Jézus is belép az áthatolhatatlan és járatlan pusztaságban élő emberiséghez, hogy megmutassa az élet útját, reményt adjon a reménytelenségben élőknek.
EGYHÁZKÖZSÉGEINK HÍREI
SZENTMISESZÁNDÉKOK
ÚJSZÁSZ: december 6. (szombat) 17.00: Kanálos Roland (11. évf.), valamint + Komáromi Tamás; december 7. (vasárnap) 9.00: (….); december 13. (szombat) 17.00: + Bánhegyi János és f: Serfőző Margit, lányuk Gizella, fiuk János; Szívós László és f: Antal Ilona, fiuk László, lányuk Ilona; december 14. (vasárnap) 9.00: Joó Gáspár (15. évf.);
ZAGYVARÉKAS: december 7. (vasárnap) 10.30: + Kovács Jánosné (2. évf.), élő és + cs.tagok;
SZÁSZBEREK: december 7. (vasárnap) 17.00: (….)
1. Advent 2. vasárnapját ünnepeljük. Hétfőn, december 8-án lesz Szeplőtelen Fogantatás főünnepe. Újszászon nem rorátét tartunk ezen a napon, hanem 17 órakor ünnepi misét. Az ünnep teológiai tartalma szerint Mária az egyetlen teremtmény, aki az áteredő bűntől mentesen fogantatott, tehát léte kezdetétől mentes volt minden bűntől. A teológiai Mária ezen kiváltságát megelőlegezett megváltásnak mondja, hogy Jézus emberi testét teljesen tiszta anyai test formálja. (Másképpen átment volna Jézusra is az áteredő bűn.)
2. Advent során Zagyvarékason nem lesz hétfőn szentmise (Újszászon tartunk rorátét).
3. Advent során hétfőn Újszászon, szerdán Szászberekben, pénteken Zagyvarékason tartunk 6 órai kezdettel roráté szentmisét.
4. Zagyvarékason minden adventi vasárnapon a 15 órakor kezdődő önkormányzati gyertyagyújtásnál, Újszászon december 7-én 16 órakor kap teret adventtel kapcsolatban a katolikus gondolat. (Nyugaton már teljesen száműzték az adventből a karácsonyra való utalást. Vásárlásra biztató fényünnep lett.)
Csodatévő Szent Miklós tisztelete nem csupán Keleten, de Nyugaton még a protestáns egyházakban is elterjedt, bár ők, hogy kerüljék a szentek tiszteletének a látszatát, hamarosan Télapóvá formálták őt és Lappföldre költöztették. 325-ben részt vett Niceában az első egyetemes zsinaton. Százötvennegyedikként írta alá a zsinati dokumentumot, amely fontos teológiai és liturgikus kérdésekben foglalt állást. A család és az anyaság védőszentjeként tiszteljük.
Az advent jellegzetessége a fokozatosan érkező fény. Tölg-Molnár Zoltán Munkácsy Mihály-díjas festőművész, egyetemi tanár mondta: Az intelligencia ismérve a mérték, az arány és a fokozatosság. Ez vonatkozik egy zeneműre, versre, de az emberi élet kibontakozására is: helyes mérték – és arányérzék, valamint a fokozatosság. De ilyen a katolikus advent is. Fokozatosan érkezünk meg a fényhez. Ha azonnal teljes a fényár, akkor azt közöljük, hogy Jézus nélkül is minden rendben van bennünk és körülöttünk. Nem kell ő nekünk. Márait idézem: Aki mindent tud, az a lényeget nem tudja, akinek mindig igaza van, annak semmiben sincs teljesen igaza. Hozzáteszem, aki mindig ünnepel, az igazából nem ünnepel, aki mindig örül, az igazából nem örül. A valódi értékekhez fokozatosan érkezünk meg. A keresztény advent 1700 éves a jóléti világ konzum-adventje 80 éves. Az adventi koszorú 150 éves, az adventi vasárnapok liturgikus tartalma 1700 éves. A négy vasárnap Jézus négy eljövetelére utal. Először a megtestesülésekor jött el, az első karácsonykor. Második eljövetele az, amikor valakinek a lelkében a személyes hit révén megszületik. A harmadik eljövetele a halál pillanata. Mindenki vele találkozik az élete utolsó pillanatában és ott, akkor végérvényesen eldől az adott ember sorsa: eltaszítja magától megmentőjét vagy magához öleli. A negyedik eljövetel a világ vége, amikorra egyaránt betelik a gonoszság és a jóság mértéke és az igazzá tisztultak átlényegülnek az Istennel való életközösségbe. Törekedjünk arra, hogy a karácsony fényét ne Hollywood és ne a konzumvilág haszonélvezői, hanem Jézus gyújtsa meg a mi életünkben. |